در یکصدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر که امروز، ۱۳ مرداد در تالار شهر برگزار شد، لایحه دوفوریتی احداث پارکینگ طبقاتی در عرصه گودبرداری پروژه نرگس در منطقه ثامن مطرح شد که سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن مشهد، در خصوص دوفوریت این لایحه، گفت: یکی از نقاط آسیب‌پذیر منطقه ثامن،  در میدان امر به معروف و نهی از منکر در خیابان شارستان رضوی است. سال ۹۵ علمیات اجرایی در این منطقه آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه «سازه نگهبان این پروژه ترکیبی است»، ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه سازه نگهبان‌ها در معرض خطر هستند، دو خیابان متقابل آن نیز در معرض خط قرار گرفته‌اند و باتوجه به اینکه احتمال ریزش وجود دارد، از اعضای شورای شهر درخواست دارم که به دوفوریت این لایحه برای پایدارسازی سازه و مقاوم‌سازی آن رای بدهند.

محمدحسین ودیعی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان مخالف دوفوریت این لایحه، عنوان کرد: سه سوال و ابهام در این لایحه وجود دارد. این سوالات در خصوص طرح تشریفات و مناقصه عام یا خاص است. باید قراردادی با این اندازه و حجم در یک بازه زمانی در کمیسیون‌های مختلف بحث شود. مسئله ترافیکی این مسئله مهم است. من با دوفوریت این طرح مخالف هستم.

علیرضا شهریاری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد در مقام موافق، بیان کرد: 11 سال است که گودهای شهری وجود دارد و درست نشده است. شهرداری هتل آرمان را با زمین‌هایی تهاتر کرد. ما در اطراف حرم نیاز به پارکینگ داریم. در آینده پارکنیگ‌های حرم جمع‌آوری خواهند شد.  با این اتفاق مردم در مضیقه قرار می‌گیرند. باید خیلی زود فکری برای ایجاد پارکینگ در محدوده حرم کنیم.من با دوفوریت این لایحه موافق هستم و به نظر من باید هرچه زودتر، این کار انجام دهیم.

دوفوریت این لایحه با 9 رای مخالف، 2 رای موافق و 3 ممتنع به تصویب شورای شهر نرسید.

بتول گندمی به عنوان موافق یک فوریت این لایحه، اظهار کرد: سازه نگهبان بیشتر از یکسال جواب نمی‌دهد. اینجا شهر امام رضا(ع) است که تا کنون مشکلی رخ نداده است. ما اگر پازل و حل این مسئله را بپذیریم، باید وارد عمل بشویم. من به عنوان یک عضو مخالف تهاتر بودم اما برای حل مشکل مجبور به این کار شدم. این لایحه اگر به فرآیند عادی برود، حدود دو ماه طول خواهد کشید. اگر گفت‌وگوها از ناحیه شهرداری انجام شده است از اعضا خواهش می‌کنم که به یک فوریت این لایحه رای بدهند.

غلامحسین صاحبی، عضو دیگر شورای شهر به عنوان مخالف، گفت: 50 هزار متر مربع سرمایه شهرداری در این منطقه است. احداث پارکینگ حیف‌ ومیل این زمین‌هاست. بایدپروژه‌ای طراحی شود که در کنار آن پارکینگ باشد. من اعتقاد دارم نباید تا حرم تردد باشد و باید خطوط منتهی به حرم را پیاده‌راه کنیم. باید ورودی‌هایی مانند میدان شهدا را پارکینگ کنیم که مردم بقیه راه را پیاده بروند. به نظر من از روی فرصت برای این منطقه فکر و کار را اجرا کنیم.

شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، در پرسشی بیان کرد: در یکی از جلسات علنی شورا، با قید دوفوریت هتل آرمان با این دو قطعه زمین تهاتر شد. براساس عدله‌ای که شهرداری آورده است آیا در مطالعات جامع حمل‌ونقلی در این نقطه از شهر نیاز به پارکینگ وجود دارد؟ آیا ما فرصت کافی برای بررسی داریم؟ ارزش این زمین‌ها 50 هزار میلیارد تومان است.

شهردار منطقه ثامن پاسخ داد: مذاکراتی برای روی زمین و ایجاد پروژه انجام شده است. در زیر این زمین نیز پیشنهاد احداث پارکینگ شده است. در جلسه با سازمان ترافیک در خصوص طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر صحبت شده است. این منطقه نیاز به پارکینگ دارد و از تقاطع بلوار وحدت امکان تحقق برای پارکینگ کم است. اینجا نقطه جایگزین برای احداث پارکینگ است که باید انجام شود. خطر هیچ‌وقت نمی‌گوید کی می‌آید. 

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در قالب پیشنهاد، عنوان کرد : وقتی ما یک فوریت را بررسی می‌کنیم، تنها یک هفته کار انجام می‌شود. اگر طرح به صورت عادی باشد، بیش از دو ماه طول خواهد کشید. باتوجه به اینکه این لایحه دغدغه دوستان است، در متن بازگشت لایحه 14 روز کاری را مقرر می‌کنیم تا کار سریعا انجام شود.

این پیشنهاد با رای اعضا به موافقت رسید. گفتنی است این لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون با   10 رای موافق، دو مخالف و 2 ممتنع تصویب شد و به کمیسیون مربوطه بازگشت. قرار است این لایحه به کمیسیون‌های مربوطه فرستاده و ظرف مدت ده روز بررسی شود.

از دیگر دستورکارهای امروز جلسه شورا، لایحه اصلاح بند ۲- ب آیین‌نامه پرداخت تسهیلات بانکی به طرح‌های ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده به محل‌های مجاز بود که با 10 رای موافق، یک مخالف و یک ممتنع به تصویب رسید.

 بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی در خصوص این مصوبه، گفت: ساماندهی مشاعل ناایمن مزاحم و آلاینده‌های شهری از جمله مصوبات تجمع و تمدید است.

محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست نیز عنوان کرد: باید تعریف درست از مشاغل ناایمن در این لایحه مطرح شود. بیش از 90 درصد این لایحه شفاف‌ است. این مصوبه به عنوان نوعی بازوی مدیریتی و اجرایی برای مصوبه قبلی است. هدف شهرداری از ارائه این لایحه شناسایی کانون‌های ناایمن و خطرناک است.

سیدمحسن حسین‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: ابهامی در خصوص مشاغل مزاحم وجود دارد. معلوم نیست کدام مشاغل ایمن و کدام ناایمن است.

بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد نیز ادامه داد: شرایط ناایمن و مشاغل ناایمن در مصوبه هیئت وزیران آمده است و براساس آن مشاغل ناایمن مشخص می‌شود. تا به امروز مشاغل مختلفی با شهرداری مسئله دارند. با اعلام ذکر مشاغل به عنوان مشاغل ناایمن، افراد زیادی با شهرداری مشکل‌دار خواهند شد.

متن این مصوبه به این شرح است: «ماده واحده:  بند ۲- ب ـ آیین‌نامه پرداخت تسهیلات بانکی به طرح‌های ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده به محل‌های مجاز موضوع مصوبه شماره ۱۰۳۷۴/۹۴/۴/ش مورخ ۳۰/۰۷/۹۴ به شرح ذیل اصلاح شد.

بند ۲-ب (اصلاحی): وام پرداختی به هر عضو به میزان سقف نصاب معاملات جزء و براساس اولویت زمان درخواست و نظر کمیته تصویب خواهد بود».

همچنین لایحه بازنگری در نحوه محاسبه حقوقات کاربری بهداشتی، درمانی، ورزشی و آموزشی در حوزه‌های درآمدی نیز با 13 رای موافق به تصویب رسید که متن این مصوبه به این شرح است:  «ماده واحده: یک تبصره به عنوان تبصره ۶، به بند دو مصوبه شماره ۴/۹۵/۲۰۸۱۶/ش مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ الحاق شد:

تبصره ۶ الحاقی: درصورت درخواست پروانه احداث، تجدید و توسعه بنا، منطبق بر کاربری‌های بهداشتی و درمانی، ورزشی برای املاک واقع در حوزه‌های چهار و پنج درآمدی و  منطبق بر کاربری‌های فرهنگی آموزشی در حوزه‌های چهار و پنج درآمدی،‌ حداکثر تا سه سال پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، عوارض پذیره تراکمی هر مترمربع، به‌صورت P0 محاسبه خواهد شد.

 لایحه اصلاح مصوبه محاسبه ارزش معاملاتی ساختمان نیز امروز در صحن علنی شورای اسلامی با 11 رای موافق و یک ممتنع به تصویب رسید که به شرح زیر است: «ماده واحده: عبارت ذیل ماده واحده مصوبه شماره ۱۵۱۹/۲/ش مورخ ۲۱/۰۳/۱۳۸۵، "بدیهی است در هر صورت نباید ارزش معاملاتی فوق از مبلغ ۵.۷۰۰.۰۰۰ ریال تجاوز نماید" به شرح زیر اصلاح و جایگزین شد:

"بدیهی است در هرصورت نباید ارزش معاملاتی فوق در حوزه‌ یک و دو درآمدی از مبلغ ۵.۷۰۰.۰۰۰ ریال و در حوزه‌های سه، چهار و پنج درآمدی، از ۹۰ درصد ارزش معاملاتی سال ۱۳۹۴ همان پلاک، تجاوز نماید."

تبصره: شهرداری مشهد مکلف است، با توجه به اصلاح مبانی محاسباتی ارزش مذکور و به‌منظور یکسان‌سازی آرا جریمه صادره از ابتدای سال ۱۳۹۹ املاک واقع در حوزه‌های سه، چهار و پنج درآمدی، نسبت به ارسال مجدد لایحه اصلاحی مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام نماید».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.