رویترز گزارش داد، وزارت دارایی عربستان در روز سه‌شنبه اعلام کرد کسری بودجه این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ۱۰۹.۲ میلیارد ریال ( ۲۹.۱۲ میلیارد دلار) رسیده است. قیمت پایین نفت درآمد دولت عربستان را کاهش داده است.

 بحران ویروس کرونا به بخش های غیر نفتی بزرگترین صادر کننده نفت دنیا در سال جاری آسیب رسانده و به تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصاد این کشور افزوده است.

درآمد نفتی عربستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید. کل درآمد این کشور ۴۹ درصد پایین آمده و به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

 گزارش عملکرد سه ماهه بودجه عربستان نشان میدهد کل هزینه های این کشور در سه ماهه دوم به صورت سالانه کاهش داشته و به حدود ۶۵ میلیارد دلار رسیده است. البته هزینه کرد دولت عربستان در مقایسه با سه ماه اول سال جاری میلادی ۷.۵ درصد افزایش یافته است.

 مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد در بانک کامرشال ابوظبی می گوید:« کاهش هزینه ها برای مهار کسری بودجه بسیار اهمیت دارد. حضور فعالانه دولت به خوبی در اقدامات سختگیرانه ای که در آوریل اعلام شد،نمود پیدا کرد ولی این اقدامات دورنمای بهبود اقتصادی را تیره تر می کند.

 ریاض که با رکود عمیقی در سال جاری دست و پنجه نرم می کند، قدم هایی برای بهبود شرایط اقتصادی برداشت، از جمله اینکه مستمری کارمندان دولت را قطع کرد و مالیات بر ارزش افزوده را تا ۱۵ درصد افزایش داد.

 اقتصاددان ها عقیده دارند این اقدامات در شرایطی که محدودیت‌های اعمال شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا برداشته می‌شوند، روند بهبودی را کند می کند.

 صندوق بین‌المللی پول تخمین می زند اقتصاد عربستان ۶.۸ درصد در سال جاری میلادی کوچک شود ولی مقامات عربستان این رقم را بسیار بدبینانه می دانند.

 عربستان سعودی در سه ماه اول ۲۰۲۰، ۹ میلیارد دلار کسری بودجه داشت. این کشور ۱۲ میلیارد دلار از بازارهای بین المللی و ۴۱.۱ میلیارد ریال (۱۰.۹۶ میلیارد دلار) از بازار داخلی وام گرفته است.

 علاوه بر این وام گیری‌ها، دولت عربستان ۱۳ میلیارد دلار از ذخایر دولتی در سه ماهه دوم برداشت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.