نیویورک تایمز گزارش داد، بهار امسال درحالی‌که کشورهای سراسر جهان خواستار خانه‌نشینی بودند تا شیوع بیماری کرونا را کاهش دهند، پزشکان در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان با اتفاقی عجیب و شگفت‌انگیز روبرو شدند، زایمان زودرس در بعضی موارد به‌شدت کاهش‌یافته بود.

این تحقیق توسط پزشکان در ایرلند و دانمارک آغاز شد و هر گروه بی‌اطلاع از کار دیگران، تعداد زایمان‌های زودرس در منطقه یا کشور خود را محاسبه کردند و دریافتند که هنگام خانه‌نشینی، زایمان‌های زودرس به‌ویژه خطرناک‌ترین نوع آن‌ به‌شدت کاهش‌یافته است.

هنگامی‌که این پزشکان یافته‌های خود را به اشتراک گذاشتند، گزارش‌های مشابهی از کشورهای دیگر مشاهده کردند.

این پزشکان نمی‌دانند چه عواملی باعث کاهش زایمان زودرس شده است و تنها حدس می‌زنند، عوامل خانه‌نشینی احتمالا در این اتفاق نقش داشته است.اما تحقیقات بیشتر ممکن است به پزشکان، محققان و والدین کمک کند تا دلایل تولد زودرس و راه‌های جلوگیری از آن را که تاکنون ناشناخته بوده است را بیابند. مطالعه این پزشکان هنوز بررسی نشده است و فقط به سرورهای نسخ پیش از انتشار (preprint)ارسال‌شده است.

دکتر دنیس جیمیسون  متخصص زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا گفت: "این نتایج  بسیار جذاب است."

تقریبا از هر ۱۰ زایمان یک نوزاد در آمریکا زود متولد می‌شود. بارداری معمولا حدود ۴۰ هفته طول می‌کشد و هر زایمان قبل از ۳۷ هفته زودرس در نظر گرفته می‌شود این تولد نابهنگام می‌تواند بر کودک و یا خانواده  تاثیر بسیار زیادی داشته باشد چه ازنظر هزینه‌های مالی چه عاطفی یا حتی در درازمدت می‌تواند بر سلامت فرد تاثیر گذار باشد. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نوزادانی که به‌طور نارس به دنیا می‌آیند به‌خصوص قبل از ۳۲ هفته، بیشتر در معرض خطر مشکلات بینایی و شنوایی، فلج مغزی و مرگ قرار دارند.

به گفته یک متخصص نوزادان در دانشگاه لیمریک در ایرلند بهترین روش برای جلوگیری از این هزینه‌ها در وهله اول جلوگیری از زایمان زودرس است.

دکتر فیلیپ زمان شروع خانه‌نشینی در ۱۲ مارس را خارج از کشور در تعطیلات  به سر می‌برد. وقتی اواخر ماه مارس کار خود را آغاز کرد، متوجه مورد غیرمعمولی شد. وی پرسید چرا در مدتی که او حضور نداشته هیچ سفارشی برای مکمل‌های بر پایه شیر مادر که برای تغذیه نوزادان نارس استفاده می‌شود، ثبت‌نشده است. کارمندان بیمارستان گفتند که دیگر نیازی نبوده است زیرا هیچ نوزاد نارسی در این مدت متولد نشده است.

سپس دکتر فیلیپ و همکاران وی تعداد تولدها در مدت مشابه سال‌های قبل را مقایسه کردند. آنان وزن‌های تولد را بررسی کردند که شاخصی مفید برای تولد نارس است.

دکتر فیلیپ می‌گوید: "من در ابتدا فکر کردم اشتباهی در اعداد و ارقام وجود دارد."

به گفته وی در دو دهه اخیر تابه‌حال این‌گونه اعداد و ارقام بی‌سابقه بوده است.

هنگامی‌که گروه ایرلندی اعداد و ارقام خود را بررسی می کردند، محققان در دانمارک نیز در حال انجام مطالعه‌ای مشابه بودند.

محققان دریافتند که در زمان قرنطینه، میزان نوزادان متولد شده قبل از ۲۸ هفته، ۹۰ درصد کاهش یافته است.

گزارش‌های پزشکان سایر بیمارستان‌های سراسر جهان نشان می‌دهد که این پدیده ممکن است گسترده باشد هرچند جهانی نباشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.