دکتر "علی‌اصغر خیرخواه"  در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب که وضعیت جنوب استان کرمان به لحاظ کرونا، قرمز است، گفت: اکنون در پیک بیماری قرار داریم و بیمارستان‌های جنوب استان کرمان تقریبا پر هستند اما خوشبختانه در تخت بیمارستانی با کمبودی مواجه نشده‌ایم.

وی با اشاره به هماهنگی‌های بین بخشی در راستای کاهش تجمعات اظهار کرد: بهداشت محیط به صورت جدی در حال فعالیت است حتی در چند روز اخیر طرح ضربتی برای بازدید از مراکز عرضه مواد غذایی داشتند که در این بازدیدها مغازه‌ها به سه دسته (قرمز، زرد و سبز) تقسیم شده‌ که مغازه‌های قرمز توبیخ یا تعطیل شدند اما خوشبختانه اکثر واحدهای صنفی در وضعیت بدی نبوده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: تقریبا در پیک کرونا هستیم و می‌توان گفت که در قله این بیماری در جنوب استان کرمان قرار داریم و چند وقتی است که تعداد مبتلایان نه روند کاهشی و نه افزایش محسوس داشته و تقریبا ثابت است.

وی با بیان این مطلب که نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت جنوب استان کرمان است در ادامه با اشاره به آمار تعداد مبتلایان و فوتی‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد: از ابتدای اسفندماه تاکنون بالغ بر ۲۶۵۰ مورد مثبت قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در جنوب استان داشتیم که ۱۲۰۰ مورد آن مربوط به شهرستان جیرفت و مابقی متعلق به سایر شهرستان‌های جنوبی استان می‌باشد و متاسفانه از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱۱۴ نفر در جنوب استان جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند.

خیرخواه رفع محدودیت‌ها را یکی از علل اصلی اوج گیری کرونا در جنوب استان دانست و عنوان کرد: خوشبختانه توانستیم با مدیریت و همکاری سایر دستگاه‌ها مانند برخی از استان‌هایی که با مشکل جدی با این بیماری مواجه بودند، دچار مشکل جدی نشدیم.

وی با تاکید برآنکه مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، تصریح کرد: تا اوایل اردیبهشت و قبل از برداشتن محدودیت‌ها حدود ۸۰ درصد مردم مسایل بهداشتی را رعایت می‌کردند و بیماری تا حدود زیادی کنترل شده بود اما پس از رفع محدودیت‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی کاهش یافت که سبب افزایش تعداد مبتلایان در جنوب استان شد اما خوشبختانه در این مدت اخیر دوباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم رو به افزایش یافته و برخی از شهرستان‌های جنوبی به خوبی رعایت می‌کنند و اگر مراسمات عروسی و عزا کنترل شود روند ابتلا نزولی خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درباره دو داروی جدید "رمدسیویر" و "فاویپیراویر" عنوان کرد: وقتی دارویی جزء پروتکل‌های درمانی قرار گیرد در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آن دارو توزیع می‌شود. در روزهای گذشته توزیع اولیه و محدودی از این نوع داروها داشتیم اما وزارت بهداشت قول داده است که در روزهای آتی این داروها را به صورت گسترده در بین همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع کند.

وی تاکید کرد: تا این لحظه هیچ شواهدی مبنی بر تغییر ماهیت ویروس وجود ندارد و رفتار اجتماعی مردم در کنترل این اپیدمی بسیار موثر است.

خیرخواه درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط ادارات جنوب عنوان کرد: تا حدودی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات نسبت به گذشته بهتر شده است و مرتبا ناظرین بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‌ها و ارگان‌ها رصد می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در برخی از روستاها و شهرهای کوچک جنوب استان کرمان این ویروس شیوع پیدا کرده است و در ادامه درباره پرداخت هزینه آزمایش تشخیصی کرونا توسط مردم نیز اظهار کرد: اکنون که در پیک بیماری هستیم. از همه افراد ما آزمایش نمی‌گیریم و افرادی که همه علایم دارا هستند دیگر نیازی به تست ندارند اما برخی اصرار بر دادن تست دارند ولی اکنون وزارت بهداشت یک پروتکل جدید ابلاغ کرده است که طبق آن پروتکل افرادی که شرایط لازم داشته باشند، با معرفی به آزمایشگاه، آزمایش از این افراد گرفته شود و افرادی که تمایل دارند نیز نی توانند به بخش خصوصی مراجعه ‌کنند و با پرداخت هزینه از آنها آزمایش گرفته خواهد شد و از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند هزینه آزمایشی دریافت نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: فقط و تنها راه گذر از این بحران، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.