حسین کلانتری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با تلاش نیروهای امدادی مردمی، سپاه، ارتش، بسیج، محیط زیست، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها و ادارات آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه که از عصر پنجشنبه هشتم خرداد آغاز شده بود به طور کامل مهار شد.

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی همه نیروها بخصوی ارتش و سپاه در هلی برن نیروها و آب پاشی منطقه دچار حریق بیان کرد: طی این پنج روز همه امکانات برای اطفای حریق منطقه حفاظت شده بکار گرفته شد.

کلانتری از همکاری مقامات ملی و پیگیری مستمر مقامات کشوری در به کارگیری تجهیزات و اطفای حریق منطقه حفاظت شده تقدیر کرد.

وی تصریح کرد:  این آتش سوزی با مشارکت شبانه روزی بیش از ۵۰۰ نفر از نیروهای مردمی و امدادی مهار شد.

کلانتری تصریح کرد: بیش از ۸۰ سورتی پرواز نیز با همکاری بالگردهای هوانیروز در هلی برن نیروها بر فراز منطقه حفاظت شده خاییز نیز انجام شد.

وی اضافه کرد: برای اطمینان کامل از آتش سوزی دوباره نیروهای زیادی در منطقه به حالت آماده باش نیز هستند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نیز در این راستا با اشاره به تلاش شبانه روزی همه نیروها در امدادرسانی برای اطفای حریق گفت: بحران خاییز پس از پنج روز تلاش بی وقفه مهار شد.

سید اسدالله هاشمی تصریح کرد: هنوز هیچ گونه اطلاعاتی از میزان سطح آتش سوزی و خسارت بدست نیامد.

وی افزود: میزان خسارت از سوی کارشناسان برآورد و اطلاع رسانی خواهد شد.

منطقه خائیز در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان با مساحتی معادل ۳۳ هزار هکتار در سال ۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت .

 این منطقه با ویژگی های طبیعی تپه های ماهوری، کوهستانی و صخره ای با بارش سالیانه حداقل ۲۵۰ و حداکثر ۶۷۰ میلی متر و ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا در محدوده گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

بر اساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خائیز یکی از زیستگاه های منحصر بفرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.