این اقدام در پی آن انجام شد که توکیو و دیگر شهرهای بزرگ ژاپن شاهد گسترش سریع ویروس کرونا و افزایش موارد جدیدی بوده اند که مسیر ابتلای آنها غیرقابل ردیابی است این اوضاع باعث دامن زدن به این نگرانی شده که نظام پزشکی کشور توان مقابله با این همه ابتلا را نداشته باشد.

اعلام وضعیت اضطراری که بر اساس یک قانون جدید است، استان های توکیو، کاناگاوا، سایتاما، چیبا، اوساکا، هیوگو و فوکوئوکا را در بر خواهد گرفت قرار است این وضعیت اضطراری به مدت یک ماه برقرار باشد.

نخست وزیر ژاپن گفت: اعلام وضعیت اضطراری با هدف جلب حمایت عمومی و سرپا نگه داشتن کامل نظام پزشکی انجام خواهد شد.

او همچنین گفت که منع کامل آمد و شد، آنطور که در برخی از شهرهای دنیا انجام شده، اعمال نخواهد شد.

مقامات ژاپن همچنین از مردم خواسته اند از انبار کردن موادغذایی و دارو خودداری کنند در طرح مذکور گفته شده که مردم می توانند برای خرید مواد غذایی و دارو، مراجعه به مراکز درمانی و همچنین برای رفت و آمد روزانه تا محل کار و یا ورزش کردن از خانه خارج شوند.

در این طرح از کسب و کارهای ضروری از جمله فروشگاه های موادغذایی، حمل و نقل عمومی و نهادهای مالی خواسته شده است به فعالیت خود ادامه دهند.

شیوع ویروس کرونا معروف به «کووید ۱۹»  برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.  

شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا لحظه مخابره این خبر، در سراسر جهان به یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن رسیده است آمار جان باختگان هم ۷۴ هزار و ۶۹۷ تن گزارش شده است و ۲۷۸ هزار و ۶۰۰ نفر بهبود یافته‌اند.  

در ژاپن نیز این ویروس تا کنون سه هزار و ۹۰۶ تن را بیمار کرده و باعث جان باختن ۹۲ تن دیگر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.