دکتر کیانوش جهانپور در گفتگوی ویدیویی با خبرنگاران با بیان اینکه قرنطینه و ایزولاسیون با یکدیگر تفاوت دارند، اظهار کرد: بر اساس تعاریف مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ایالات متحده اگر فردی با یک بیمار کرونا مواجهه داشته باشد باید او را قرنطینه کنیم تا مشخص شود در روزهای آینده علائمی خواهد داشت یا خیر و وقتی یک نفر را به‌عنوان بیمار تلقی می‌کنیم او را جداسازی یا ایزوله می‌کنیم.

وی افزود: افرادی که مشکوک به بیماری کرونا باشند یا افرادی که با فرد مبتلا مواجهه داشته‌اند مشمول قرنطینه در منزل خواهند شد و پیگیری آنها از طریق تیم‌های حاضر در مراکز سلامت بسیج ملی مبارزه با کرونا انجام می‌شود. این افراد تا ۵ روز پیگیری خواهند شد و در روز دهم نیز با آنها تماس گرفته و پایش نهایی آنها انجام می‌شود.

جهانپور با بیان اینکه افراد نیازمند خدمات بستری در بیمارستان‌ها پذیرش می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر فرد مبتلا به کرونا نیازمند خدمات بیمارستانی خاصی نباشد در مراکز مراقبت بالینی پیش بیمارستانی و پسابیمارستانی نگهداری خواهند شد؛ البته به دلیل برخی مسائل فرهنگی گاهی شاهد امتناع افراد از ماندن در این استراحتگاه‌ها بودیم که با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های انتظامی و قضایی این افراد به استراحت در این مراکز الزام می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه پروتکل بهداشتی دفن مدون و مشخص است، یادآور شد: در پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، موارد بهداشتی در زمان تغسیل و دفن ذکر شده است و بیماران مبتلا به کرونا که فوت می‌کنند همانند سایر متوفیان در عمق مشخصی از زمین دفن می‌شوند و بعد از خاکسپاری و گذاشتن لحد ممکن است یک سطح آهک نیز روی آن ریخته شود و مشکلی ندارد اما اگر متوفی را با انبوهی از آهک بخواهند دفن کنند اشتباه و وسواس بی‌جایی است.

وی ادامه داد: طبق فتوای مراجع تقلید باید حداقل‌های تغسیل، کفن‌کردن و تدفین برای افرادی که به دلیل کرونا فوت کرده‌اند لحاظ شود و مواردی که در فضای مجازی اظهار می‌شود نوعی افراط و زیاده‌روی است و کارشناسان بهداشت محیط بر فرآیند دفن نظارت خواهند داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: باید توجه داشت که ویروس پر پرواز ندارد و نمی‌تواند از عمق قبر بیرون بیاید و دیگران و قبور مجاور را آلوده کند.

وی هشدار داد: برخی آمارها درباره کرونا در استان‌ها توسط افراد غیرمسئول و با واژگان غیرتخصصی تحت عنوان "موارد مشکوک به کرونا" مطرح می‌شود و اگر این موارد توسط افراد مسئول مطرح شده باشد، قابل پیگیری است.

استخدام ۴۵۰۰ پرستار در کشور

جهانپور با بیان اینکه با بیان اینکه وضعیت پرستاران را از شرکتی یا قراردادی به پیمانی تغییر خواهیم داد، تصریح کرد: طبق دستور رییس جمهور استخدام بیش از ۹۰۰۰ نفر از افرادی که طی این مدت با نظام سلامت و بسیج ملی مقابله با کرونا چه در مراکز بهداشتی و چه در مراکز درمانی همکاری داشتند، انجام می‌شود که ۴۵۰۰ نفر از آن‌ها از پرستاران خواهند بود. برای ارتقای وضعیت حقوقی این افراد هم تدابیری اندیشیده شده که برخی در روزهای ابتدایی سال اعمال شده است و برخی موارد هم در روزهای آتی اعمال می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم اینکه طیف وسیعی از جامعه پزشکی و پرستاری در این شرایط همکاری کرده و حتی تلاش‌های مضاعفی را برای مقابله با کرونا داشته‌اند، مانند هر جبهه دیگری که سرباز فراری دارد، ممکن است افرادی هم ترک کار کرده باشند که برخوردهای لازم بااین افراد طبق مقررات می‌شود البته این موارد بسیار محدود است که در مقیاس اقدام بزرگ و خدمات وسیع اکثریت جامعه پزشکی، پرستاری، همکاران آزمایشگاهی، پاراکلینیک و حوزه بهداشت داشته‌اند، اصلا به چشم نمی‌آید.

نیاز به تجهیزات ICU در روزهای آتی

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه کشور به بیماران حاد کرونا اختصاص یافته است، تصریح کرد: قاعدتا با توجه به اینکه تعداد تخت‌ها افزایش می‌یابد و میانگین میزان بستری این بیماران نسبت به سایر بیماران کرونا بیشتر است، این تعداد روزانه افزایش نسبی خواهد داشت و نیاز به امکانات و تجهیزات ما هم افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر نیازی به ونتیلاتور نداریم اما برای هفته‌ها و ماه‌های آتی نیازمند افزایش تعداد تخت ICU و ملحقات آن از جمله دستگاه ونتیلاتور هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.