حدود  روز ۷۰ پیش تاکنون ویروس کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد، کرونا بعد از ابتلای شمار بسیاری از چینی‌ها تا به حال همراه انسان ها به بیش از ۱۰۳ کشور دنیا سفر کرده و افراد بسیاری را مبتلا کرده و تعدادی قربانی گرفته است.

هر چند که این ویروس بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت چین کشندگی پایینی نسبت به ویروسی چون آنفلوانزا دارد اما میزان سرایت آن بسیار بالاست تا جایی که در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد طغیان و همه گیری هستیم.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت از بیماری ویروس کرونای‌ جدید (COVID-۱۹) به تفکیک کشورهای درگیر تا ساعت ۱۰ صبح (به وقت اروپای مرکزی) یکشنبه، ۱۸ اسفند ۹۸ بدون در نظر گرفتن آمار ابتلا و مرگ و میر بیماری ویروس کرونا در روز یکشنبه، در خارج از چین، ایتالیا با ۵۸۸۳ نفر مبتلا و ۲۳۴ نفر فوت‌شده در رتبه اول، ایران با ۵۸۲۳ مبتلای تاییدشده و ۱۴۵ نفر فوت‌شده در رتبه دوم و کره جنوبی با ۷۱۳۴ مبتلای تاییدشده و ۵۰ نفر فوت‌شده، در رتبه سوم قرار دارند.

سازمان جهانی بهداشت مهمترین مرجع رسمی است که سلامت مردم همه کشورها را هدف قرار داده است و با شیوع ویروس کرونا در ایران تاکنون چند محموله شامل کیت و تجهیزات پزشکی مثل ماسک و گان برای کادر درمان  در اختیار کشور قرار گرفته است.

هفته پیش هیئتی از سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی که ایران در آن قرار دارد، برای تبادل اطلاعات و در اختیار قرار دادن تجربیات سایر کشورها به همراه تیمی از صلیب سرخ چین به ایران آمده اند ا درباره وضعیت کرونا در ایران و بهترین راهکارها برای کنترل ویروس به بحث و بررسی بپردازند.

-------------------

حمایت رهبری ایران از دولت و وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا

ریچارد برنان رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران پس از بازدید از مراکز درمانی در تهران و قم و بحث و بررسی با مقامات امور خارجه و وزارت بهداشت اظهار کرد: حمایت و پشتکار مقامات ایران برای مقابله با ویروس کرونا  بسیار زیاد است به خصوص حمایتی که رهبر جمهوری اسلامی ایران  از دولت و وزارت بهداشت برای مقابله با این مسئله انجام داده اند و در کنار آن مشارکت های بخش های مختلف کشور از جمله حمل و نقل و صنایع غذایی  برای  مقابله با کرونا نشان از تلاش ایران بر مهار و مقابله با این ویروس است.

کریستف آندریاس هاملمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بیان کرد: بهترین جمله آرام بخش برای مردم این است که ابزار شکست ویروس کرونا را در اختیار داریم و تعهد و عزم راسخ در دولت ایران برای شکست ویروس وجود دارد. همه باید تلاش خود را در زمینه شکست ویروس انجام دهند و هدف، رهبری جامعه مقابله با ویروس کرونا و حل این مشکل است.

ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر کروناست

رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر ویروس کروناست و از سخت کوشی دولت و کادر درمانی و سایر بخش‌ها در ایران برای شکست کرونا شگفت زده شده ایم و به پیشرفت ایران در مقابله با ویروس کرونا خوش بین هستیم.

او همچنین برای بررسی وضعیت ویروس کرونا به قم که کانون نخست ابتلای به ویروس کروناست، سفر کرد و گفت: استان قم در زمینه مبارزه با ویروس کرونا تلاش های جدی انجام داده است، نخستین مورد ویروس کرونا در ایران، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) ثابت شد و از همان دقایق اولیه، جمهوری اسلامی در راستای مقابله با شیوع این ویروس تلاش کرد.

-------------------

مدیریت کرونا در ایران قوی و پیشرفته است

رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران با تاکید بر اینکه مدیریت کرونا در ایران صحیح، قوی و پیشرفته است، بیان کرد: بر اساس مشاهدات بنده در ایران و شهر قم شاهد یک پیشرفت چشم‌گیر هستیم.

عضو تیم اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران ادامه داد: کشور ایران و شهر قم بر اساس آموزه‌های درست مسئولان، مدیریت مطلوب مجموعه درمانی، جانفشانی‌های افراد، ساختار قوی بخش درمان و آگاهی عمومی افراد ظرفیت غلبه بر کرونا را داراست.

نظام بهداشت ایران مقتدر و قوی است

هاملمن با بیان اینکه خطر بسیار جدی است عنوان کرد: نظام بهداشت ایران مقتدر و قوی است، در بسیاری از کنفرانس‌های بین المللی به این امر اشاره شده است؛ لذا پویش ملی جدیدی که راه اندازی شده نشان از قدرت نظام سلامت ایران است، سیستم قوی و نظام سلامت قوی ضعفی هم دارد، اما بیش از هر چیز نیازمند همبستگی هستیم. کرونا مشکل خاص یک کشور نیست در آینده کشورهای دیگری هم نیز مبتلا خواهد شد.

او با بیان اینکه ایران یکی از قویترین سیستم های بهداشتی را در منطقه شرق مدیترانه دارد، گفت: تبادل اطلاعات اهمیت زیادی برای جهان دارد و دستاوردهای ایران در زمینه کرونا باید به دیگر کشورها منتقل شود. کشورهای دنیا و منطقه می‌توانند از تجربیات و دانش ایران در کنترل بیماری کرونا بهره‌مند شوند.

-------------------

جهان در مبارزه با کرونا از تجارب ایران خواهد آموخت

برنان با اشاره به اینکه هر کشور بنا به مقتضیات خود فعالیت می‌کند، گفت: ایران هم به همین شکل عمل می‌کند و بقیه کشورها نیز با توجه به نوع سیستم درمانی خود فعالیت می‌کنند. ما معتقدیم جهان در مبارزه خود با کرونا از تجارب ایران خواهد آموخت و سایر کشورها می‌توانند از تجربیات ایران استفاده کنند، سازمان جهانی بهداشت حاضر است یک کارشناس ایرانی به هیات‌هایی که به کشورها می‌فرستد، اضافه کند.

قدردانی از کادر بهداشتی و درمان ایران

برنان  در ادامه ضمن تبریک به پزشکان، پرستاران، کارمندان آزمایشگاه‌ها و کادر بیمارستان ها  و مراکز بهداشتی گفت: ما به شما افتخار می‌کنیم و سازمان جهانی بهداشت قول می‌دهد هر اقداماتی که لازم باشد برای ایران انجام دهد.

او  درباره ارسال تجهیزات و تامین نیازهای پزشکی کشورها گفت: آمادگی پشتیبانی فنی و ارائه ملزومات به ایران را داشته ایم و در سازمان ملل نیز برای مدیریت این بحران کمیته ای تشکیل شده که سازمان جهانی بهداشت مسئول این کمیته است. ما تحت تاثیر مدیریت و رهبری موجود در بخش‌های مختلف و جانفشانی‌های پرستاران و مددکاران و جامعه درمانی قرار گرفته‌ایم و مردم قم و ایران باید به کادر درمانی که درحال جانفشانی هستند افتخار کنند.

او افزود: در بیمارستان‌های قم شاهد حضور داوطلبانی بودیم که درحال خدمت به بیماران بودند که حضور این افراد قابل توجه و تقدیر است.

-------------------

تامین تجهیزات مورد نیاز ایران در سایه تحریم ها

برنان در ادامه با اشاره به  ارزیابی تیم اعزامی سازمان بهداشت جهانی از تجهیزات پزشکی کادر درمانی در خط مقدم مقابله با کرونا بیان کرد: در این مدت از یک بیمارستان و یک کلینیک بازدید کردیم که لوازم مراقبتی در این دو مرکز ما را شگفت زده کرد. درباره ویروس‌ها این نگرانی وجود دارد که در محیط درمانی شیوع پیدا کند اما خوشبختانه کادر درمانی از اولویت‌های وزارت بهداشت است و موضوع کمبود وسایل حفاظتی بهداشتی مشکلی جهانی است و تنها متوجه ایران نیست و ما برای تامین این وسایل با وزارت بهداشت  ایران همکاری می کنیم.

رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه بازخوردهای  مثبتی از ایران دریافت می‌کنیم، گفت: ما تمام تلاش خود را در شرایط تحریم ایران انجام می دهیم تا کیت‌های تشخیصی، ماسک و ابزار آزمایشگاهی را برای مردم تامین کنیم. پزشکان با ایمیل با ما در ارتباط هستند و می‌دانیم که شرایط دشوار است، ما کنار وزارت بهداشت ایران خواهیم بود و با توجه به محدودیت‌های جهانی که تهیه اقلام بهداشتی را سخت کرده است، تمام تلاش خود را برای تامین اقلام مورد نیاز خواهیم کرد.

هاملمن درباره تحریم‌های یکجانبه ایران از سوی آمریکایی‌ها در این شرایط بیماری همه گیر جهانی، گفت: زنجیره تامین داروهای ضروری و پزشکی تحت تاثیر قرار گرفته است، به کمک سایر آژانس‌های سازمان ملل تلاش ایران اقلام بهداشتی ضروری اش را تامین کند.

-------------------

توصیه های نماینده سازمان جهانی بهداشت به مردم ایران

او با اشاره به چند توصیه بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا بیان کرد: شست و شوی دست موثرترین روش پیشگیری از ویروس کروناست و می‌توان از محلول‌های حاوی الکل هم استفاده کرد، همچنین از دست زدن به صورت خودداری کرد. هنگام عطسه و سرفه باید از دستمال استفاده کرد و  یا از آرنج کمک گرفت همچنین تا حد امکان ترددها را کاهش دهید و برای همین می‌گوییم هر فردی در کاهش شیوع موثر است.

برنان درباره قرنطینه و ایجاد محدودیت تردد بیان کرد:  جلوگیری از تردد در مرزها به کاهش گسترش بیماری کمک می‌کند، اما باید توجه داشت قرنطینه و محدودیت تردد باید بر اساس شواهد علمی باشد و ارزیابی خطر صورت گیرد.

موافق محدودیت‌های پروازی برای ایران نیستیم

برنان در ادامه با انتقاد از کشورهایی که به بهانه شیوع کرونا اقدام به ایجاد محدودیت های در تجارت و مسافرت های هوایی و زمینی کرده اند، گفت:  مقررات بین الملی بهداشت که همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد به آن پیوسته اند  و چنین اقداماتی را توصیه نمی کنند بلکه معتقدند که با رعایت موارد بهداشتی تجارت و رفت و آمد افراد باید ادامه داشته باشد چرا که پیامدهای اختلال در این امور، مبارزه با کرونا را دشوار تر و پیچیده تر می کند .

نماینده سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: در این مقطع ۲۲ آزمایشگاه برای مبارزه با این ویروس ایجاد شده است که به زودی به ۴۱ آزمایشگاه افزایش پیدا می کند. مسلما در این زمان کوتاه پیشرفت خیلی خوبی است.

دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز راهبردها و اولویت های جمهوری اسلامی ایران در کنترل COVID-۱۹ را در مسیر درستی دانست و اعلام کرد که کارهای مثبتی در زمینه مدیریت، جلوگیری و کنترل، آزمایشگاه ها، اطلاع رسانی خطر و رویکرد کلی دولت انجام گرفته است. با این حال کارهای بیشتری به ویژه در زمینه جمع آوری و تحلیل اطلاعات نیاز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.