اردشیر نوریان، با بیان اینکه موضوع شیوع ویروس کرونا به یک موضوع ملی تبدیل شده است که راهکارهای ملی برای آن در نظر گرفته شد، گفت: ستاد ملی مبازه با ویروس کرونا به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شد که تمام تصمیمات این ستاد لازم الاجرا بوده و مقام معظم رهبری نیز تمام دستگاه ها و قوا را موظف به همکاری با این ستاد کردند.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری عدم رأی آوردن کلیات لایحه بودجه ۹۹ در آخرین جلسه علنی مجلس، اظهار داشت: قرار شد برای بررسی لایحه بودجه با توجه به محدودیت های قانون اساسی و اینکه باید تا پیش از پایان سال تصویب و به دولت ابلاغ شود راهکاری پیدا کنند که آیا لایحه کلا به دولت برگردانده شود یا در کمیسیون تلفیق بررسی شود که در نهایت مقرر شد در کمیسیون تلفیق بررسی شود.

وی ادامه داد: در این بین، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا که دستورات لازم الاجرا دارد، طی نامه رسمی به رئیس مجلس اعلام کرد جلسات علنی باید تعطیل شود و دلیل آنها نیز متقن بود چرا که نمایندگان در جریان تبلیغات انتخابات مجلس با مردم ارتباط زیادی داشتند، از این رو تعداد زیادی از آنها مبتلا به ویروس شده اند، لذا جلسات علنی مجلس همچون تمامی اجتماعات و مکان هایی که قابلیت تجمع داشت، با تعطیلی مواجه شد. 

نوریان در ادامه با اشاره به بررسی تمام راهکارها برای تعیین تکلیف لایحه بودجه در شرایط عدم برگزاری جلسات علنی مجلس، یادآور شد: اگر قرار بود بودجه به صورت سه دوازدهم تصویب شود و ادامه آن به مجلس یازدهم برود، امکان افزایش حقوق کارمندان، حمایت از مستضعفان و همسان سازی وجود نداشت و صرفا گذران امور جاری برای مدت سه ماه بود.

اذن رهبری، کشور را از بحران خلاء بودجه در سال ۹۹ نجات داد

مسعود پزشکیان، با اشاره به اذن رهبر معظم انقلاب برای ارسال مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان، گفت: نمایندگان هفته گذشته در جلسات علنی مجلس حضور یافتند، اما حال برخی مساعد نبود و پس از انجام تست کرونا از بین ۳۰ نفر جواب ۵ نفر مثبت اعلام شد که این آمار ممکن است در میان ۲۹۰ نفر افزایش یابد.

بنابر گزارش ایسنا، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برگزاری جلسات علنی برای بررسی بودجه و دیدارهای مردمی نمایندگان می تواند کرونا را در تمام نقاط کشور گسترش دهد، افزود: رییس مجلس شورای اسلامی با توجه به این شرایط از مقام معظم رهبری درخواست کرد که بودجه سال ۹۹ نیز که توسط کمیسیون تلفیق بررسی، براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود تا کشور بدون بودجه نماند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به نامه رییس مجلس تایید کردند که بودجه براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شود همچنین اجازه فرمودند که وزارت جهاد کشاورزی تا زمانی که نمایندگان درگیر با کرونا، درمان شوند و جلوی گسترش این ویروس گرفته شود با سرپرست به فعالیت خود ادامه دهد.

تصمیم مجلس درباره بودجه به دلیل معطل نماندن کار کشور بود

محمد قمی، با اشاره به اخذ مجوز مجلس شورای اسلامی از مقام معظم رهبری برای تعیین تکلیف بودجه سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: ممکن است در هر جامعه‌ای حوادث پیش‌بینی نشده‌ای اتفاق افتد اما نباید این حوادث کارهای مملکت را معطل کند.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اصل ۸۵ قانون اساسی اختیار را به مجلس شورای اسلامی داده است که در موارد ضروری وضع برخی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی تفویض کند. درباره بودجه سال ۱۳۹۹ همین اتفاق افتاد لذا از طرف هیات رییسه با نمایندگان تماس گرفته شد مبنی بر این‌که با توجه به شرایط فعلی موافق هستند که بودجه طبق اصل ۸۵ بررسی شود. اکثریت نمایندگان موافقت خود را ابراز کرده و در عین حال برخی از نمایندگان مخالف بودند.

نماینده پاکدشت با اشاره به مثبت شدن تست کرونای چند نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر با توجه به ابتلا تعدادی از نمایندگان به کرونا برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به معنای ایجاد یک اجتماع و احتمال انتقال کرونا بود و به دنبال آن مشکلات دیگری به وجود می‌آمد. پس این امکان نبود که هم جلسات مجلس به دلیل پیشگیری از کرونا تعطیل شود و هم بودجه معطل بماند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر این امکان هم وجود نداشت که بودجه را به مجلس بعدی واگذار کنیم و بودجه چند دوازدهم تصویب شود چون شکل‌گیری مجلس بعدی زمانبر خواهد بود و با این اتفاق کشور بدون بودجه می‌ماند و تکلیف حقوق کارمندان و بودجه جاری و عمران مشخص نبود. به همین دلیل رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای نظر مقام معظم رهبری را جویا شد و ایشان هم با اصل هشتادوپنجی شدن بودجه موافقت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.