القدس العربی گزارش داد، ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین ضمن تاکید بر ابتکار عملی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه گذشته میلادی در شورای امنیت ارائه داد، خواستار ایجاد مکانیزمی بین‌المللی با مشارکت کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه و شورای امنیت برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی شد.

ملحم مخالفت خود را با پذیرش این مسأله که واشنگتن تنها میانجی‌گر روند صلح باشد، اعلام کرد.

از سوی دیگر، اسامه القواسمی، سخنگوی جنبش فتح هرگونه تماس و ارتباط با دولت آمریکا در خصوص معامله قرن را رد کرد.

القواسمی در ادامه افزود: موضع فلسطین واضح و ثابت است، آنچه لازم است یک نظارت بین‌المللی چند جانبه است که در آن کمیته چهارجانبه بین‌المللی پایه و اساس باشد و مشروعیت بین‌المللی یک مرجع و نقطه شروع گفتگو باشد.

وی همچنین تصریح کرد: معامله قرن کذائی، از بیخ و بُن مردود است و در آن یک نکته مثبت وجود ندارد. این طرح سود و منفعتی ندارد، چراکه نمی‌تواند پایه‌ای برای گفتگو یا نقطه شروع روند سیاسی باشد.

پیشتر، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در جریان گفتگو با شبکه الجزیره مدعی وجود کانال‌های پشت پرده برای انجام رایزنی با رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص طرح معامله قرن شد.

فریدمن مدعی شد: کانال‌های پشت پرده مذاکرات با رهبران فلسطینی و حتی با دولت فلسطین وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ ژانویه، با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح معامله قرن را اعلام کرد، طرحی که به گفته نتانیاهو پنج مورد از مطالبات اصلی این رژیم یعنی به "رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان کشور یهود" توسط فلسطینیان،‌ کنترل امنیتی بر رود اردن و ترسیم مرزها، خلع سلاح غزه و توقف عملیات حماس، حل مشکلات آوارگان خارج از اراضی اشغالی، "ابقای حاکمیت "رژیم صهیونیستی بر قدس اشغالی و تضمین گشودن اماکن مذهبی به روی همگان محقق می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.