کیانوش جهانپور در اعلام روزانه تازه ترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲۴۵ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۲۶ نفر رسیده است.

وی درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا افزود: از روز گذشته تاکنون با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا، 106 ابتلای قطعی تشخیص داده شده و در این بازه زمانی هفت نفر فوت کرده‌اند، در نتیجه در مجموع 245 نفر ابتلای قطعی و 26 نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از این 106 ابتلای قطعی جدید، 38 نفر در تهران، 23 نفر در گیلان، هفت نفر در قم، یک نفر در همدان، هشت نفر در اصفهان، هفت نفر در مازندران، پنج نفر در اردبیل، سه نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، سه نفر در سمنان، دو نفر در کرمانشاه، سه نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و دو نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.

محمدحسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بیماری‌ها همواره سلامت انسان را تهدید می‌کند ولی نوع مواجهه ما با بیماری‌ها اهمیت دارد، اظهار داشت: در بدن انسان سیستم ایمنی قوی طراحی شده تا با ویروس و میکروب مقابله کند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا چیز جدیدی نیست و به شکل‌های مختلف قبلاً ظهور و بروز داشته است، افزود: کرونا هم مانند آنفولانزای نوع B بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علایم مشابهی دارد ولی با مراقبت های بهداشتی از تکثیر و ابتلای آن جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، راه‌های انتقال ویروس را مورد اشاره قرار داد و گفت: از طریق تماس دست با چشم و راه‌های تنفسی دهان و بینی وارد بدن بیماران می‌شود و در هر محیطی امکان انتقال دارد چراکه ممکن است فرد بیمار در جایی حضور داشته و یا عطسه کرده که بعد از عبور وی هم این ویروس به دلیل تماس وی با اجسام بر روی سطوح می‌نشیند و بعد به مخاطب منتقل می‌شود، لذا باید مراقبت‌ها افزایش یابد و پیشگیری جدی گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه هرچقدر بیمار افزایش یابد، میزان انتقال هم افزایش می‌یابد، ابراز داشت: نباید اجازه تکثیر ویروس را بدهیم لذا باید از حضور در اجتماعات خودداری کرده و فاصله خود از سایر افراد را حفظ کنیم.

صومی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک‌ها برای عموم لازم نیست، ادامه داد: اگر فاصله بیش از یک متری با سایر افراد را حفظ کنیم، امکان انتقال حداقل است، ضمن اینکه استفاده درست از ماسک هم ضرورت دارد چراکه ابتدا باید قبل از تماس با ماسک، دست را با آب و صابون بشوییم و ضد عفونی کنیم تا امکان انتقال را کم کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به اینکه اگر ماسک استفاده شود، بیش از چند ساعت مفید نیست و تداوم استفاده از آن، مضر خواهد بود، گفت: اگر ماسک، رطوبت به خود بگیرد، منشأ آلودگی خواهد بود، ضمن اینکه پس از مصرف هم آن را به ظرف آشغال بیندازیم و دست‌ها را بشوییم تا دست آلوده منجر به انتقال ویروس نشود.

وی بهترین روش پیشگیری را رعایت بهداشت فردی دانست و افزود: اصولاً در جامعه اسلامی، وضو و رعایت مسائل بهداشتی منجر به کاهش انتقال و تکثیر می‌شود.

صومی با انتقاد از اینکه در فضای مجازی هر فرد فوت شده در بیمارستان را به دلیل کرونا به مردم معرفی می‌کنند و مردم را نگران می‌کنند، ابراز داشت: سال قبل در چنین ایامی کرونا نبود ولی به دلیل آلودگی‌های هوا و مشکلات ریوی و... تعدادی از بیماران فوت می‌کردند که امروز هم نباید هر فوتی را به نام کرونا دانسته و مردم را نگران کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه هر اطلاعاتی باشد به مردم اطلاع می‌دهیم تا بر اساس شرایط، توجه مردم و مراقبت‌ها افزایش یابد خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی باید برای پیشگیری، بهداشت فردی را رعایت کنیم و از اطرافیان فاصله داشته باشیم و از ماسک با رعایت اصول استفاده کنیم.

وی خواستار حفظ آرامش روانی جامعه شد و گفت: هرچقدر آرامش کم باشد، سیستم ایمنی بدن هم ضعیف شده و ویروس اثرگذاری بیشتری دارد چراکه سیستم ایمنی بدن بهترین محافظ بدن است و نبود آرامش روانی و تزریق استرس، سیستم ایمنی بدن را به هم می زند.

صومی تصریح کرد: با همکاری یکدیگر و حفظ آرامش جامعه، ویروس کرونا را با کمترین مشکلات از جامعه حذف خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.