کدخدایی: شورای نگهبان با چشمان بسته قضاوت می‌کند /تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده ۷۵ نفر است/ لفظ نظارت را توهین به مردم ایران می‌دانیم

نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز با خبرنگاران داخلی و خارجی در هتل لاله تهران برگزار شد.

کدخدایی در ابتدای این نشست اظهار داشت: درباره بحث میزان مشارکت و عوامل موثر و مشاکرت مردم در حوزه بنده و شورای نگهبان نیست و مسؤلان اجرایی باید در این خصوص توضیح دهند.

وی با یادآوری اینکه عوامل مختلفی در میزان مشارکت در جوامع موثر است، افزود: طبیعتا مشکلات اقتصادی هم موثر است اما پیش بینی میکنیم مشارکت خوبی داشته باشیم. 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*همیشه میانگین مشارکت مردم کمتر از ۵۰ درصد نبوده و در این دوره هم انشالله شاهد همین میزان خواهیم بود.

شورای نگهبان با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص معیارهای رد صلاحیت کاندیداها و ادعای رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان}: من بارها عرض کرده‌ام که شورای نگهبان تابع قانون انتخاباتی است که توسط خود مجلس تصویب شده و ما به عنوان مجری قانون باید این قانون را به درستی اجرا کنیم. همواره ادعاهایی مطرح می‌شود اما نتایج ادوار گذشته نشان می‌دهد که شورای نگهبان دید سیاسی ندارد و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند.

اگر تبلیغات خلاف واقع صورت بگیرد ورود خواهیم کرد

*{در خصوص هزینه‌های نامتعارف صورت گرفته در انتخابات}: درخصوص تبلیغات قانون بسیار حداقلی است و نهادهای دیگر از جمله نیروی انتظامی در این حوزه مسئولیت دارند. ما در شورای نگهبان اگر تبلیغات خلاف واقع صورت بگیرد ورود خواهیم کرد.

*{ در رابطه با معیارهای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس}: ما براساس قوانین انتخاباتی بررسی صلاحیت‌ها را در چند مرحله انجام می‌دهیم که در مرحله اول هیات‌های اجرایی با مدیریت فرمانداری‌ها صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند و بعد هیات‌های نظارت استانی این وظیفه را به عهده دارند و بعد شورای نگهبان صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند. قانون انتخابات در ماده ٢٠٨ شرایط نمایندگان را برشمرده است.

ممکن است اشکالاتی صورت گرفته باشد

*{ در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نزدیکی به پایان تبلیغات و احتمال بررسی مجدد صلاحیت برخی نمایندگان با توجه به مدارک جدید ارسالی به این نهاد و همچنین حاشیه‌سازی علیه شورای نگهبان}: در خصوص بحث بررسی صلاحیت‌ها زمان قانونی ما گذشته اما همه می‌دانند که با وجود حجم بالای کار ممکن است اشکالاتی صورت گرفته باشد که بسیار اندک است و ما تا چند روز گذشته به وزارت کشور اعلام کردیم و شایعات اعلامی کذب است. در مورد اینکه این مسأله و زمان کم شورای نگهبان با عدالت انتخاباتی هماهنگی دارد یا خیر قانونگذار باید تصمیم گرفته و در قانون تجدیدنظر کند. 

*{ در خصوص تدابیر صورت گرفته برای امنیت انتخابات}: در بحث امنیت فیزیکی و امنیت صندوق‌ها دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هماهنگی لازم دارند و مستقر هستند و براساس دستورالعمل شورای امنیت کشور این اقدام صورت می‌گیرد و ما در این حوزه نگرانی نداریم چرا که در ادوار گذشته هیچ مشکلی در انتخابات نداشتیم.

ابطال آرا در صورت تخلف گسترده صورت می‌گیرد

*{ در خصوص ابلاغ قانون شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات و احتمال ورود پول‌های کثیف به انتخابات}: از مجلس بابت تصویب این قانون تشکر می‌کنیم هرچند محدود و دیرهنگام بود. اگر گزارش هزینه‌های نامتعارف به ما برسد قطعا شورای نگهبان ورود کرده و در خصوص صحت انتخابات تصمیم می‌گیرد البته ابطال آرا در صورت تخلف گسترده صورت می‌گیرد.

*{ در خصوص عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت}: قانون انتخابات مقرر کرده که دلایل رد صلاحیت بصورت محرمانه به کاندیداها اعلام شود.

*{ در مورد استناد جدید ارائه شده و قابل ارائه پیرامون صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی}: همه می‌دانند پایان بررسی‌ها صلاحیت ها ۲۲ بهمن بود و همه می‌دانند بررسی صلاحیت ۱۶ هزار صلاحیت انجام شده و شایعاتی که در مورد رسیدگی مجدد به صلاحیت‌ها مطرح شده، تکذیب می‌کنم چنین مساله‌ای نیست و البته در مورد عدالت من می‌گویم با ثبت نام بی محابا و تعداد بالا ممکن است چنین اشکالی هم به وجود بیاید.

* فرایند بررسی صلاحیت‌ها زمان‌اش گذشته و شایعات روزهای گذشته مبنی بر رد یا تایید صلاحیت‌ها تکذیب می‌شود. 

بحث تبلیغات را بارها عرض کرده‌ام که در قانون انتخابات به آن کم پرداخته شده و وظایف شورای نگهبان و وزارت کشور هم با صراحت در آن اعلام نشده است. این نگرانی را در اصلاح قانون انتخابات می‌توان جستجو کرد. در حال حاضر هم اگر  تخلفی صورت بگیرد که در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد شورای نگهبان ورود می‌کند

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص سه دلیل مهم در صلاحیت کاندیداها}: من سه محور را قبلاً اعلام کرده ام که معمولا مبانی رد صلاحیت‌ها با مسائل اقتصادی یا موارد اخلاقی با اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است که معمولا این سه عامل در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود.

با نگاه شرکت سهامی در انتخابات عمل نمی‌کنیم 

*{ در خصوص اظهارات رییس جمهور مبنی بر ۴۴ حوزه غیررقابتی در انتخابات پیش رو}: نسبت به برخی حوزه‌ها که گفته شده شورای نگهبان هیچگاه با نگاه حزبی و شرکت سهامی دانستن انتخابات عمل نمی‌کند و ما سهمی برای گروه‌ها در نظر نمی‌گیریم. این ۴۴ حوزه آمار دقیق نیست چرا که بسیاری از کاندیداهای انتخابات مستقل هستند و در گروه‌های متعارف نمی‌گنجند. رییس جمهور نامه نهایی را به ما ارسال کرده‌اند که ما هم بلافاصله پاسخ‌ دادیم.

*{ در رابطه با تاثیر مسائل منطفه، ترور سردار سلیمانی و فشار آمریکا در خصوص رد صلاحیت‌ها}: ما صلاحیت‌ها را براساس قانون بررسی می‌کنیم اما تاثیر در مشارکت نشان می‌دهد مردم ما پاسخ محکمی به فشارها آمریکا در انتخابات خواهد داد.

*{ در خصوص اینکه آیا مواضع سیاسی افراد هم در ردصلاحیت‌ها تاثیر دارد که اگر کسی خواهان ارتباط با آمریکا باشد رد صلاحیت می‌شود}: شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست و ملاک ما آرا و نظرات نیست اما سایر مواد که در قانون آمده از سوی ما لحاظ می‌شود.

تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده ۷۵ نفر است

*{در خصوص رد صلاحیت شخصی مانند علی مطهری که به دلایل رد صلاحیت خود معترض است}:  ما دلایل عدم تایید صلاحیت را به نمایندگان اعلام کردیم و ما ایشان را علیرغم خواست خودشان به شورا دعوت کردیم آنجا دوربین هم بود و می‌توانستند درخواست دهند تا با رسانه صحبت کنند.

*{ در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از نمایندگان فعلی پارلمان در انتخابات این دوره رد صلاحیت شده‌اند}: صلاحیت نمایندگان و روسای جمهور و مجلس خبرگان رهبری برای همان دوره است که مورد تایید قرار می‌گیرد. صلاحیت نمایندگان برای دوره ۴ ساله است و برای دوره آینده باید بررسی مجدد شود.  اگر تخلفاتی شده باشد در مرحله بعد مورد توجه قرار می‌گیرد. تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده ۷۵ نفر است که فکر نمی‌کنم زیاد باشد و ما ناچاریم قانون را رعایت کنیم. روشی که شورا داشته براساس مواد مقرر در قانون بوده که در همین چارچوب عمل کردیم و مستندات پرونده و انطباق با مواد قانونی بوده است.

لفظ نظارت را توهین به مردم ایران می‌دانیم

*{ در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما اخیرا گفتید که قرار نیست زیر ۵۰ درصد مشارکت باشد اما این پیش‌بینی شماست تا چه حد این میزان کاهش یابد امکان دارد انتخابات بدور بعدی کشیده شود؟}: برای برنده شدن نمایندگان ما ۲۰ درصد آرا را لازم داریم که نمایندگان رای لازم داشته باشند تا انتخابات پذیرفته شود.

*{ درباره خرید و فروش صلاحیت پیرامون شورای نگهبان و بازداشت چند نفر از سوی دادستانی و اینکه حراست شورا تا کجا آن را پیگیری کرده و موضوع هتل هویزه چیست}: این موضوع واقعیت ندارد و ما در همه ادوار گفتیم که مراقب کلاهبرداران باشند و در همه ادوار کم و بیش رخ داده و افراد سودجو از سادگی افراد سوءاستفاده کردند و کلاهبرداری کردند و آن را به قوه دادیم و رسیدگی و حکم لازم صادر شد.

* در این دور برخی از افراد حسن نیت نداشتند و مطالب را رسانه‌ای کردند و پاسخ ما این بود که چرا رسانه‌ای می‌کنند. حفاظت وزارت اطلاعات و دستگاه‌های با و همکاری قوه قضاییه مثل ادوار گذشته برخورد خواهد کرد. در ابتدای مراحل رسیدگی هشدار دادیم که ثبت‌نام‌کنندگان مراقب کلاهبرداران و افرادسودجو باشند. ممکن است در خصوص شورا هم رخ دهد.

*{در پاسخ به این سوال که آیا تمایلی برای نظارت از سوی کشورهای دوست برای  انتخابات ایران وجود دارد یا خیر}: البته بارها عرض کرده‌ام که انتخابات ما آزاد و در منظر همه جهانیان است و دعوت از خبرنگاران خارجی نشان می‌دهد ما هیچ نگرانی نداریم اما لفظ نظارت را توهین به مردم ایران می‌دانیم که البته کشورهای دوست ما می‌توانند بصورت موردی در این حوزه حضور داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.