غلامحسین اسماعیلی در ادامه بیستمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رسیدگی به پرونده لیدرهای اغتشاشات آبان اظهار کرد: جمعی از عناصر اصلی اغتشاش‌ها در استان‌های مختلف شناسایی شدند. کسانی که اموال عمومی را تخریب کردند و امنیت مردم را مورد خدشه‌ قرار دادند، تعداد زیادی شناسایی و پرونده‌های زیادی از این افراد رسیدگی و مجازات‌های قانونی برای آنها در نظر گرفته شده است. در این پرونده‌ها حکم بدوی صادر شده و در فرایند تجدیدنظر است.

سخنگوی قوه‌قضائیه به یکی از پرونده‌های اغتشاشات در تهران اشاره کرد و گفت: باند تبهکار معروف به "امیر آلمانی" که از اراذل و اوباش بودند و در اغتشاشات حضور داشتند، یکی از این گروه‌ها بود. آنها بانک و پمپ بنزین آتش زدند و  از اقدامات خرابکارانه‌شان فیلمبرداری و برای شبکه‌های خارجی ارسال کردند. این متهمان سپس به ترکیه فرار کردند و دوباره به ایران برگشتند که بازداشت شدند.

وی گفت: در تحقیقات مشخص شده فرد معروف به امیر آلمانی مدتی در کمپ پناهندگان آلمان بوده و در آن کمپ با عناصر گروهگ نفاق همکاری‌هایی داشته و این فرد و ایم تیم در حوادث آبان ماه میدان‌داری و این جنایات را سردمداری می‌کنند و طبیعی است این دسته از تبهکاران متناسب با اعمال مجرمانه خود باید مجازات شوند. حکم بدوی در این پرونده صادر شده اما چون هنوز قطعی نشده نمی‌توانیم جزئیات را بگویم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادی یکی از شهروندان ایرانی بازداشت در آلمان با درخواست آمریکا گفت: خیلی متأسف بودیم از اینکه یکی از شهروندان ایرانی ما فعالیت‌های تجاری انجام می‌داد و در آمریکا برای او تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها پرونده تشکیل شد. برخلاف ضوابط و مقررات بین‌المللی تحت تعقیب دولت آمریکا قرار گرفت در حالی که در آمریکا نبود و کاری به آمریکایی‌ها نداشت. نهایتا با درخواست دولت آمریکا این فرد توسط دستگاه قضائی آلمان بازداشت شد و مدت مدیدی در بازداشت بود. آمریکایی‌ها اصرار داشتند این فرد را از آلمان به آمریکا منتقل کنند اما تلاش قوه قضائیه و وزارت امور خارجه بر این بود که این شهروند به کشور برگردد و زمینه‌ای هم فراهم شد. یک تبعه‌ی آلمانی که مدت‌ها قبل به لحاظ اینکه از یکسری مناطق ممنوعه و غیرمجاز عکسبرداری کرده، بازداشت شده بود و مدت مدیدی از بازداشت او گذشته بود و پرونده وی به دادگاه رفته و به ۳ سال حبس محکوم شده بود. در یک فرایند قضایی اعلام کردیم حاضریم این تبعه‌ آلمان از تسهیلاتی که قانون مجازات اسلامی برای محکومان در نظر گرفته، بهره‌مند شود مشروط بر اینکه آنها تبعه‌ ما را به آمریکا نفرستند و به ایران برگردانند. اصرار داشتیم حتما ابتدا تبعه‌ ایرانی بیاید و روز یکشنبه تبعه‌ ایرانی وارد ایران شد و روز دوشنبه نیز ما تبعه‌ آلمانی را آزاد کردیم و به کشور خودش بازگشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست فرانسه برای آزادی دو شهروند بازداشتی این کشور گفت: یکی از آنها شهروند فرانسه است و قانون ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و ما نه تنها دو تابعیتی نمی‌دانیم، بلکه تبعه‌ جمهوری اسلامی می‌دانیم. اینها اتهامی علیه امنیت ملی داشتند که برابر ضوابط قضائی با حضور وکیل محاکمه و محکوم شدند و در حال سپری کردن محکومیت خود هستند. به هیچ عنوان مداخله هیچ کشور بیگانه‌ای را به‌ویژه کشورهایی که علیه ایران اسلامی اقدام خصمانه انجام می‌دهند، نمی‌پذیریم و یادآوری می‌کنیم همین کشور فرانسه بود که از یکی از متهمان بزرگ امنیتی کشور یعنی روح‌الله زم که این روزها محاکمه می‌شود، حمایت می‌کرد آن هم در حد شخص دوم مملکت فرانسه و این اقدام با ادعاهای این کشورها مغایر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.