در ادامه مراسم اختتامیه، مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره سی‌وهشتم را از آن خود کرد.

مستندهای «بانو» ساخته محمد حبیبی منصور، «پروژه ازدواج» به کارگردانی حسام اسلامی و عطیه عطارزاده و «زمستان است» ساخته مهرداد زاهدیان دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سام کلانتری حین دریافت جایزه خود گفت: در دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر شغلم این بود که به کاندیداها زنک بزنم و بگویم شما کاندیدا هستید. خیلی امید داشتم که آیا یک روز این اتفاق برای من هم می‌افتد که کاندیدای سیمرغ شوم. یکی از دوستان به من گفت باید تلاش کنی. من می‌توانستم تلاش نکنم و حسرت بخورم اما انتخاب کردم که تلاش کنم؛ ما هنرمندان وظیفه داریم امید را به جامعه تزریق کنیم. 

محمد شکیبانیا تهیه‌کننده این مستند هم اظهار کرد: سام به من گفته حرف‌های امیدوارکننده بزنم، ولی من را ببخشید. باید بگویم پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند و دست از سرمان برنمی‌دارند. خیلی از دوستانی که امروز آمدند و یا نیامدند، به خاطر همدردی با سوگواران اتفاقات سه ماه گذشته بوده است؛ به قول دوستی این غیرعادی‌ترین سوگواری جهان است. اما امیدوارم روزی به پاسخ‌های این پرسش ها برسیم.

بهترین فیلم اول؛ روز صفر

در ادامه فیلم سینمایی «روز صفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ملکان به‌عنوان بهترین فیلم اول جشنواره معرفی و اولین سیمرغ بلورین به این فیلم اهدا شد که به دلیل غیبت ملکان در مراسم اهدای جایزه به بخش‌های بعدی مراسم موکول شد.

طائرپور از داوران حاضر بر روی سن در واکنش به تأخیر سعید ملکان برای حضور در مراسم به شوخی گفت: هر وقت ایشان رسیدند و برای تأخیرشان عذرخواهی کردند این سیمرغ را به او اهدا می کنیم!

بی‌صدا حلزون (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته)، پوست (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح)، شنای پروانه (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی) و لباس‌شخصی (کارگردان: امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد) دیگر نامزدهای بخش «نگاه نو» بودند.

شهردار تهران: نیازمند گفتگوی مداوم هستیم

پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه مراسم به‌عنوان حامی مالی جشنواره روی سن حاضر شد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم. در ادامه شهادت سردار دل‌ها و درگذشتگان هواپیمای اوکراینی را تسلیت می‌گویم.

وی گفت: این سرزمین روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، خرسندم که در جمع شما حضور دارم و این فرصت را پیدا کردم به‌عنوان نماینده مردم درباره مسایل روز صحبت کنیم. ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که آرمان‌های آن زمان را به ما یادآوری می‌کند. همبستگی در عین تفاوت‌ها، بهره‌مندی از عدالت و ... از اهداف انقلاب بود. ما برای ادامه این راه نیازمند گفتگوی مداوم هستیم و جشنواره فیلم فجر را بخشی از این گفتگوی مداوم می‌بینیم وظیفه ماست که فضایی را برای این اتفاق فراهم آوریم.

شهردار تهران افزود: اگر سینمای ایران در جهان حرفی برای گفتن دارد نتیجه استمرار این حرکت است. ما به عنوان شهرداری تهران وظیفه خود می‌دانیم از این فضا حمایت کنیم و آنچه در اختیار داریم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا این رقابت به خوبی برگزار شود.

وی افزود: با توافقی که با دبیرخانه فجر داشتیم، تلاش کردیم این حرکت دوطرفه باشد و در جشنواره فرصتی برای طرح مسایل شهری هم داشته باشیم. مثل پسامند، رعایت حقوق شهروندی و... با همین رویکرد بود که با پخش مجموعه‌ای از کلیپ‌های کوتاه قبل از اکران فیلم‌ها نظر مردم را جلب کنیم. با افزایش آگاهی‌های مردم می‌توانیم شهری بهتر داشته باشیم.‌ هنر بهترین وسیله برای آگاهی دادن است. امیدوارم این جشنواره امکانات را فراهم کند و تمرینی برای گفتگو باشد. امیدوارم جشنواره امسال و تلاش همکاران من مقبول اهل هنر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.