مارک بیکستین دی بویتسویروی روز دوشنبه در نشست خبری خود که برای تشریح برنامه‌های شورای امنیت در ماه فوریه تشکیل داد، افزود: احتمالا نشستی با حضور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ۲۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد. 

با پایان یافتن ریاست دوره ای ویتنام بر شورای امنیت در ماه ژانویه، بلژیک عهده دار این مسئولیت در ماه جاری شده است.

وی ادامه داد: البته هنوز درخواست رسمی در این باره واصل نشده است اما فکر می کنم که امروز این درخواست به دست ما برسد و ما آماده برگزاری این نشست هستیم.

جلسه توجیهی با حضور کوشنر

نماینده دائم بلژیک در سازمان ملل متحد همچنین به درخواست آمریکا برای برگزاری یک نشست غیرعلنی برای توجیه اعضای این شورا در قبال طرح "معامله قرن" خبر داد و اظهار کرد بنا بر اطلاع، جرد کوشنر به عنوان نماینده ویژه آمریکا در این جلسه حضور خواهد یافت.

دی بویتسویروی زمان این نشست را پنج شنبه ششم فوریه مصادف با ۱۷ بهمن ماه بین ساعت ۱۲ تا یک و نیم بعدازظهر اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، دولت خودگردان فلسطین قصد دارد تا با همکاری اعضای شورای امنیت، قطعنامه‌ای را برای محکوم کردن "معامله قرن" ارائه دهند که با توجه به حمایت دیرینه و رسمی آمریکا از این طرح، قطعا با وتوی این کشور مواجه خواهد شد.

پس از آن به نظر می رسد فلسطین، تصویب این قطعنامه را از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین شورای حقوق بشر پیگیری خواهد کرد.

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد در این نشست کوشنر به سوالات زیادی که مطرح خواهد شد، باید پاسخ دهد.

دی بویتسویروی درباره اقداماتی که شورای امنیت باید در قبال فرایند صلح خاورمیانه انجام دهد هم گفت: به عنوان نماینده بلژیک در سازمان ملل متحد باید بگویم که همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به اجرای قطعنامه پیشین درباره صلح خاورمیانه فرا می خوانم. هرگونه توافقی باید از طریق گفت وگو و تفاهم دو طرف به دست آید و همه آنها باید مبتنی بر پارامترهای مقررات بین المللی در این زمینه همچون قطعنامه شورای امنیت باشند.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده است محمود عباس با یک طرح جدید و قطعنامه به شورای امنیت خواهد آمد، آیا در این زمینه اطلاعاتی دارید گفت نه من در این زمینه اطلاعاتی ندارم اما درباره قطعنامه باید بگویم که ما هم شنیده ایم که بر روی آن کار می کنند اما هنوز چیزی ندیده ام. من امیدوارم که شورای امنیت در این زمینه اتفاق نظر داشته باشد اما می دانید که اختلاف وجود دارد.

این عضو اتحادیه اروپا درباره موضع این اتحادیه در قبال طرح معامله قرن دونالد ترامپ هم گفت: نظر اتحادیه اروپا در قبال صلح خاورمیانه بسیار روشن است و بارها مورد تاکید قرار گرفته است. آنها پس از اعلام معامله قرن هم موضع خود را مطرح کردند.

برجام به زودی به شورای امنیت نمی آید

خبرنگاری درباره برگزاری نشست شورای امنیت درباره اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی خود پرسید و اینکه آیا اتحادیه اروپا یا انگلیس با توجه به برگزیت درخواست فعال شدن سیستم ماشه را دارند؟

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد که کشورش نقش تسهیل کننده قطعنامه 2231 این شورا را هم دارد، گفت هیچ نشستی درباره ایران نداریم اما بر اساس آنچه که در برجام آمده است، سازوکار حل اختلاف فعال شده است و نشست آن در وین ادامه می یابد.

دی بویتسویروی افزود: همانگونه که می دانید آنها برای تمدید مهلت پایانی توافق کرده‌اند تا زمان بیشتری برای گفت‌وگوی عمیق تر، کامل تر و سازنده تری داشته باشند. از این رو، فکر نمی‌کنم در مدت کوتاهی این مساله بخواهد در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد هرچند که به صورت بالقوه می تواند باشد.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی علیه مردم کشورش، در پی بی عملی اروپایی ها برای اجرای تعهداتشان به منظور بهره مند شدن ایران از منافع برجام، تصمیم گرفت تعهدات خود را در این توافق هسته ای، کاهش دهد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.