به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الاشرق الاوسط، در این کنفرانس بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز حضور داشت و موضعگیری جدید دولت آمریکا درباره شهرک سازی‌ها را "انقلابی تاریخی" خواند.

نتانیاهو در این کنفرانس مدعی شد: مساله اصلی در این کنفرانس اینست که موضوع بزرگی رویکرد قدیم را برهم زده، رویکرد جدیدی را به وجود آورده و تغییری ایجاد کرده است و رویکردهای قدیمی درباره شهرک سازی‌ها از بین رفته‌اند. در طول ده‌ها سال گذشته این مفهوم حاکم بود که "شهرک سازی‌ها غیرقانونی هستند و حقوق تاریخی مردم اسرائیل در خاک و "کشورشان" نادیده گرفته می‌شد". دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و پامپئو، وزیر خارجه این کشور به همراه فریدمن این رویکردها را کنار زده و آشکارا اعلام کردند: "یهودیان ساکن شهرک‌ها ساکنان اصلی هستند و در وطن خود زندگی می‌کند، آنها همانند بلژیکی‌ها در کنگو و یا هلندی‌ها در سورینام استعمارگر نیستند.

همچنین پامئپو از طریق ویدیوکنفرانس در این جلسه شرکت داشته و از شرکت کنندگان به دلیل تقدیر از او و نیز از رژیم صهیونیستی بابت حمایت از آمریکا در ترور سردار سلیمانی تشکر کرد.

همچنین دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در این کنفرانس تاکید کرد: پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" و نیز تایید حاکمیت آن بر ارتفاعات جولان، مرحله بعدی برای دولت آمریکا کرانه باختری است.

فریدمن در این کنفرانس گفت: از زمانی که به اینجا آمده‌ام تلاش می‌کنم بندی را به برنامه‌های بسیار شلوغ سفارتخانه اضافه کنم و آن همکاری با دولت آمریکا و با نتانیاهو برای کمک به حل مشکلات موجود پس از جنگ شش روزه (در سال ۱۹۶۷ که طی آن رژیم صهیونیستی کرانه باختری، نوار غزه و جولان را به اشغال خود درآورد ) است. سه موضوع بسیار مهم وجود دارند، یکی قدس، دیگری ارتفاعات جولان و سومی یهودا و سامره (اسامی توراتی کرانه باختری اشغالی).

ترامپ قدس را به عنوان "پایتخت اسرائیل" به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را به آنجا منتقل کرد. در مورد جولان نیز ترامپ حاکمیت اسرائیل بر آن را به رسمیت شناخت اما کار درباره کرانه باختری به دلیل حضور گسترده فلسطینان دشوارتر و پیچیده‌تر است. دولت آمریکا رویکرد خود نسبت به این مساله را در قالب طرح معامله قرن مطرح خواهد کرد.

فریدمن نیز در این کنفرانس مدعی شد: بیانیه پامپئو درباره اینکه آمریکا دیگر شهرک‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی نمی‌داند، در واقع اعتراف به اهمیت تاریخی یهودی‌ها و روابط تاریخی و مذهبی یهودیان با اماکن مقدس موجود در الخلیل و بیت ایل و دیگر مناطق است.

وی با تکرار ادعای شهرک نشینان مدعی شد: "کرانه باختری نه فلسطینی و نه اردنی بلکه یک منطقه یهودی اشغال شده است". در جنگ سال ۱۹۶۷ اسرائیل کرانه باختری را از اردن که تنها مدت ۱۹ سال آن را اشغال کرده بود، پس گرفت. حال سوال این است چه کسی حق مطالبه این منطقه را دارد آیا اسرائیل که سازمان ملل حقوق مذهبی و تاریخی‌اش را در آنجا به رسمیت شناخته و یا اردن که تنها ۱۹ سال بدون هیچ گونه مشروعیتی در آنجا بود و یا امپراتوری عثمانی که بعد از جنگ جهانی اول دست از این مناطق شست؟ جواب روشن است "این حق یهودیان است که در کرانه باختری باقی بمانند".

فریدمن در ادامه بازهم مدعی شد: "بیانیه پامپئو درگیری‌ها درباره کرانه باختری را حل نمی‌کند اما کارها را به روال خود باز می‌گرداند. بیش از دو میلیون فلسطینی در کرانه باختری ساکن هستند و همه ما امیدواریم که آنها در صلح بوده و از فرصت‌های برابر و احترام برخوردار باشند، ما به این مساله متعهد هستیم اما پامپئو آشکارا گفت که سکونت در کرانه باختری حق یهودیان است."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.