محمدجواد لاریجانی روز سه شنبه در حاشیه همایش سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران، درباره اعتراض های اخیر در کشور اظهار داشت: اعتراض مردم از این جهت مهم است که باید به آنها گوش دهیم و توجه کنیم اما قسمت حائز اهمیت این است که گروهی بسیار ورزیده، تمرین دیده و هدایت شده با امکانات وسیع به سرعت زیر این تظاهرات خود را پنهان کردند و عملیاتی را انجام دادند که نه تنها از لحاظ فنی بسیار ماهرانه بود بلکه تا آخرین روز تخریب، کشتار و خشونت ادامه داشت.

در ناآرامی های اخیر شاهد تولد داعش بودیم 

وی ادامه داد: نحوه عمل این گروه خُرد، شبیه داعش بود که در یک سطح سنجیده می شوند و به کمیسر عالی حقوق بشر هم نوشتم که شاهد تولد داعش جدید هستیم؛ داعش قبلی ریش داشتند و اسلام اسلام می کردند و خلافت داشتند اما داعش جدید صحبت های دیگری دارند و تمرین آن ها هم نوع دیگری است.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه اتفاقات اخیر مهم بود و طبیعتا نیروهای امنیتی پیش بینی دقیقی از ظهور این حادثه در این زمان نداشتند یا پیش بینی نمی کردند که این دو اتفاق با هم بیافتد، خاطرنشان کرد: با اعتراضات مردمی یکجور برخورد می کنیم و با گروه تروریست ها جور دیگر.

وی ادامه داد: خوشحالیم از اینکه مردم به سرعت متوجه این قضیه شدند، نیروهای امنیتی قدرت خود را نشان دادند و آرامش به کشور بازگشت.

معترضان از یک درصد جمعیت ایران کمتر بودند

لاریجانی تصریح کرد: کمیسر عالی حقوق بشر اعلام کرد تعداد کسانی که در سرتاسر ایران در تظاهرات شرکت کردند کمتر از ۱۲۰ هزار نفر بوده که این آمار به این معنا است که از یک درصد جمعیت ایران هم کمتر بودند.

وی یادآور شد: اما در بررسی خرابکاری ها متوجه می شویم این مقدار خرابکاری برای یک درصد نمی تواند باشد، بنابراین بحث عمیق تر از این است.

طراحان ناآرامی ها از قطع اینترنت عصبانی شدند  

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه این اتفاق را یک فتنه بنزینی باید نام گذاشت، اظهار داشت: وقتی مسایل مختلف دیگر رو شد، مشخص شد که برنامه این فتنه از قبل نوشته و طراحی شده از سوی اتاق فکر دیگر فتنه ها مانند فتنه ۸۸ بیرون مرزها شکل گرفته است که از امکانات فضای مجازی به نحو وسیعی استفاده می کردند به همین دلیل از قطع شدن اینترنت خیلی ناراحت شدند.

وی یادآور شد: البته قطع اینترنت عمدتا مساله امنیتی بود که به حالت عادی بازگشت. اما فراموش نکنیم اینترنتی که وسیله پیشبرد اهداف تروریستی قرار می گیرد یک فاجعه بین المللی است و کسانی که طرفدار اینترنت هستند باید حتما این قسمت را مدنظر داشته باشند.

۸۵ درصد شهدای آبان ماه نیروی امنیتی و مردم غیرمعترض بودند

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه شاهد یک تحرک سیاسی در دنیا هستیم که مرتب جمهوری اسلامی را در مورد افراد کشته و اسیر شده، مورد تهاجم قرار می دهند، گفت: این در حالیست که طبق اعلام جناب آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، ۸۵ درصد شهدای ما مربوط به نیروهای امنیتی یا نیروهای مردمی بود که از خانواده و اموال خود دفاع می کردند و فقط ۱۵ درصد نیروهای تروریستی بودند.

لاریجانی با بیان اینکه افزایش بنزین شوک عظیمی به میلیون ها فرد در کشور وارد کرد و شوک ساده ای نیز نبود، متذکر شد: جمهوری اسلامی با تروریست ها قاطعانه برخورد خواهد کرد اما با آنها که در تظاهرات اعتراضی شرکت داشتند طبق فرمایش مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی، با نهایت تسامح برخورد خواهد شد.

وی با  ابزار خرسندی از اینکه طبق اعلام ریاست محترم قوه قضاییه قرار است در اولتیماتوم ۲۰ روزه تکلیف چند صد نفری که در زندان هستند مشخص شود، گفت: طبیعتا با افرادی که تروریست بودند به شکل خاصی برخورد می شود.

با تروریست ها مسامحه نمی کنیم

دبیر ستاد حقوق بشر افزود:‌ در ستاد حقوق بشر به دنبال این هستیم که افرادی که شکایتی علیه آنان صورت نگرفته و در زندان هستند هر چه زودتر آزاد شوند زیرا معتقدیم حقوق متهم در همه مراحل باید رعایت شود حتی آنان هم که تروریست هستند در قوانین دارای حقوقی هستند. ضمن اینکه طرفدار تسامح با تروریسم نیستیم اما طرفدار برخورد قانونی صریح با آنان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها گمان می کردند این شلوغی ها تا انتخابات طول می کشد و مردم ایران به انتخابات نمی رسند اما با ناکامی بزرگی روبرو شدند و انتخابات بسیار خوبی خواهیم داشت و نمایندگان تازه نفسی به مجلس راه می یابند و جمهوری اسلامی با قدم های محکمتری پیش می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.