خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، محمد عتیبی، کنسول سابق عربستان اجازه ورود به آمریکا را نخواهد داشت.

عتیبی تا زمان مرگ جمال خاشقجی پست کنسول عربستان در استانبول را در دست داشت.

در این بیانیه قتل جمال خاشقجی، "جنایتی فجیع و غیرقابل قبول" خوانده و از دولت عربستان خواسته شده است که در یک محاکمه شفاف و عادلانه، کسانی که در قتل این روزنامه‌نگار دست داشتند را به پاسخگویی وادارد.

آمریکا پیشتر نیز حساب‌های بانکی عتیبی را که مظنون به ایفای نقش در قتل خاشقجی است، بلوکه کرده بود. آمریکا همچنین تعدادی از مقامات و ماموران امنیتی عربستان را که به عنوان عاملان قتل خاشقجی شناسایی کرده بودند، هدف تحریم قرار داده بود.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و برخی دولت‌های غربی قبل‌تر ابراز عقیده کردند که محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان آمر قتل خاشقجی بوده است اما مقامات سعودی می‌گویند، او هیچ نقشی در این قتل ندارد.

در این پرونده ۱۱ سعودی مظنون به مشارکت در قتل در جلسات محرمانه در ریاض تحت محاکمه هستند.

به نقل از بی‌بی‌سی، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که در روزنامه واشنگتن‌پست مطالبی در انتقاد از دولت تحت رهبری محمد بن سلمان می‌نوشت و در حومه پایتخت آمریکا هم اقامت داشت، روز ٢ اکتبر سال ۲۰۱۸، وقتی برای کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول، ترکیه، مراجعه کرد ناپدید و سپس معلوم شد که در آنجا به طرز بسیار فجیعی به دست ماموران عربستانی به قتل رسیده است.

مقامات اطلاعاتی ترکیه کمی بعد گفتند که شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد او در داخل کنسولگری کشته و جسد او قطعه‌قطعه شده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته که به عنوان یکی از رهبران کشورش، مسؤولیت کشته شدن جمال خاشقجی را می پذیرد اما تاکید کرد که این قتل به دستور او صورت نگرفته است.

دو تن از اعضای تیم تحقیق سازمان ملل که صدای ضبط شده صحنه قتل خاشقجی را گوش کرده‌اند از جزئیات حیرت‌آور این نوار و لحظات وحشتناک آخرین دقایق عمر این روزنامه‌نگار گفته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.