حجت الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی به قواعد ۱۰ گانه قواعد مقاومت فعال برابر فشارهای آمریکا و دیگر دشمنان انقلاب اسلامی پرداخت و با بیان اینکه راهبرد ملت ایران مقاومت فعال برابر فشارهای همه جانبه آمریکا است، افزود: اولین و مهم ترین قاعده از قواعد مقاومت فعال برابر فشارهای دشمنان به ویژه آمریکا، "اطاعت محض و حداکثری از رهبری" است که این اطاعت از رهبر و ولی فقیه دلایل عقلی و قرآنی دارد و تجربه ثابت کرده هرجا مردم و مسئولان مجری فرامین رهبری بوده اند به پیروزی رسیده ‌یم.

حجت الاسلام محمدحسنی، "هماهنگ سازی سطح زندگی روسا، مسئولان و فرماندهان با اقشار ضعیف جامعه" را از دیگر موارد قاعده دوم مقاومت فعال دانست و اظهار داشت: اینکه مسئولان خود را تافته جدا بافته از مردم بدانند و زندگی خود را از آنها جدا کنند و بعد انتظار جانفشانی و فداکاری و مقاومت فعال از آنها را داشته باشند، نشدنی است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسئولان خود را از مردم و برای مردم و هم سطح آنها بدانند، انقلاب و کشور بیمه می شود و در غیر این صورت پی آمدهای ناگواری در انتظار خواهد بود.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از"روشنگری اقناعی درباره نقطه نظرهای فرافکنانه" را به عنوان قاعده سوم مقاومت فعال نام برد و افزود: به عنوان مثال وقتی گفته می شود پیامبر (ص) وقتی با عهد شکنی کفار مواجه می شد باز هم با آنها وارد مذاکره می شد، باید برای روشن شدن اذهان گوینده و افکار عمومی گفته شود که اولا طرف پیمان بعدی با طرف پیمان قبلی متفاوت بوده، ثانیا سیره عملی پیامبر (ص) خلاف این گفته شماست.

محمد حسنی تاکید کرد: به عنوان نمونه در جنگ بدر ابو عره را اسیر کرد و او تقاضای بخشش کرد، رسول اکرم(ص) پذیرش تقاضای او را منوط به عدم شرکت در جنگ های بعدی علیه مسلمان دانست و او پذیرفت اما متاسفانه در جنگ احد شرکت و این بار نیز اسیر شد و تقاضای بخشش کرد اما پیامبرخدا (ص) فرموده لا یلدغ المومن من جحر مرتین یعنی مومن دوبار از یک روزنه گزیده نمی شود از این رو دستور اعدام او را صادر و اجرایی کرد تا درسی باشد برای ما که نباید دوبار از یک روزنه مذاکره با دولت مردان دروغگو و بدپیمان آمریکا گزیده شویم.

"پای کار آوردن همه ظرفیت‌ ‌های کشور"، دیگر قاعده مهمی بود که رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به آن اشاره کرد و گفت: در شرایط حاضر، اتکاء کشور نباید تنها به نفت باشد و مسئولان کشور باید از دیگر ظرفیت های کشور که الحمدلله کم هم نیستند مانند نیروهای جوان تحصیل کرده و انقلابی و دیگر منابع استفاده لازم را ببرند تا بتوانند برابر فشارهای دشمنان مقاومت لازم را داشته باشند.

وی افزود: امروز اگر در زمینه دفاعی ما کاملاً متکی به خود بوده و یک بازدارندگی قوی و بومی را ایجاد کرده ایم به نحوی که دشمنان ما حتی جرأت نگاه چپ به مملکت ما را ندارند به دلیل همین نگاه به درون و پای کار آوردن ظرفیت های موجود در کشور بوده است و متأسفانه در جایی که به این مساله توجه لازم را نداشته ایم مانند اقتصاد، ضربات شدیدی را متحمل شده ایم.

"از بین بردن زمینه های نارضایتی عمومی نسبت به شکاف طبقاتی و ایجاد فقر" پنجمین عامل در قواعد مقاومت فعال بود که نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به آن اشاره و اظهار داشت: فقر بزرگترین دشمن جامعه است و امروز خطر فقر برای کشور حتی از خطر آمریکا نیز بیشتر است و باید بدانیم آمریکا نمی تواند ایران را به زانو دربیاورد اما فقر می تواند، جامعه و کشور را با تهدید های جدی روبه رو کند.

قاعده دیگری که حجت الاسلام محمدحسنی به آن اشاره کرد، "روشنگری درباره پیامدهای فتنه گیر شدن مردم" بود.

وی در توضیح این قاعده خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از جریان ها برخی از افراد خواسته یا ناخواسته با فتنه گران همراه شده و در واقع فتنه گیر می شوند و وظیفه مسئولان و به ویژه هادیان سیاسی در نیروهای مسلح این است که با روشنگری و تحلیل پیامدهای بسیار خطرناک، فتنه گیر شدن را که موجب احساس ناامنی در کل کشور می شود، بیان کنند.

"اقناع افکار عمومی نسبت به کمتر بودن هزینه مقاومت نسبت به هزینه تسلیم" نیز به عنوان هفتمین قاعده مقاومت فعال از سوی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مطرح شد و وی در این زمینه گفت: باید به خوبی برای مردم تبیین شود که هر کس تسلیم شده پای نیستی و نابودی خود را امضا کرده و هر کس که مقاومت کرده، هزینه مقاومت خود را پرداخت می کند اما می ماند و از بین نمی رود. مانند قذافی در لیبی، صدام حسین در عراق و ... که تسلیم شدند اما بعد از تسلیم، آمریکا آن ها را به نیستی و نابودی کشاند اما مردم سوریه، عراق، یمن و ... مقاومت کردند و نیست و نابود نشدند.    

نماینده ولی فقیه در ارتش به " قاطعانه عمل کردن مسئولان در مبارزه با مفسدان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی" نیز به عنوان یکی دیگر از قواعد مقاومت فعال اشاره و تصریح کرد: امروز بحمدلله قوه قضاییه و در رأس آن حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عملکرد خوبی در مبارزه با مفسدان دارد اما مهم این است که مردم و جامعه از برخورد با مفسدان دلگرم شده و برابر فشارهای دشمنان مقاومت کنند و اگر مردم همچنین قاطعیتی را در مسئولان نظام نبینند در مواقع لزوم از دولت و مسئولان حمایت نخواهند کرد.

محمدحسنی به "پاسداری از نعمت بی بدیل امنیت" نیز به عنوان نهمین قاعده مقاومت فعال اشاره کرد و گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند پیش نیاز همه امور در جامعه امنیت است و اگر امنیت نباشد ما هیچ چیز نخواهیم داشت لذا برای مقاوت فعال برابر دشمنان باید در جامعه امنیت برقرار باشد.

وی افزود: فرمانده معظم کل قوا در این زمینه فرموده اند نیروهای مسلح به عنوان تولیدگران امنیت و حافظان اصلی تأمین امنیت در کشور، باید بصیرت لازم را داشته باشند تا بتوانند امنیت را در جامعه نهادینه کنند و این مسئولیت هادیان سیاسی را در بصیرت افزایی در بین نیروهای مسلح سنگین تر می کند.

" افشاگری دائم و مستمر جنایات آمریکا " دهمین و آخرین قاعده مقاومت فعال بود که رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به آن اشاره و اظهار کرد: باید نسل فعلی ما بدانند در گذشته آمریکا چه جنایت هایی را علیه کشور و ملت ما مرتکب شده است و شما هادیان سیاسی باید در این زمینه فعال بوده و این امر را به خوبی تبیین کنید.

وی در پایان گفت: متأسفانه امروز در کشور برخی از افراد به دنبال تطهیر عملکرد آمریکا هستند و خیانت و دشمنی های آمریکا را به درستی تبیین نمی کنند در حالی که ساقط کردن دولت مصدق، تهاجم به طبس، کودتای نقاب، حمله به کشورمان، راه اندازی جنگ تحمیلی، ساقط کردن هواپیمای مسافربری و ... از جمله دشمنی ها و خباثت های آمریکا است که باید به خوبی تبیین شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.