رایان کاستلو در مقاله اش تاکید کرد: صرف نظر از اینکه افراد از این تغییر استراتژی خوششان می آید یا نه  و راجع به رییس جمهور چه فکری می کنند؛ بازگشتن از استراتژی جنگ و قدم برداشتن برای باز کردن فضای مذاکره بی شک یک پیشرفت بسیار خوب در دیپلماسی است و باید تشویق شود.

وی افزود: سر مشق ترامپ برای رسیدن به توافق در موضوعات مختلف یکسان بوده است. ابتدا او یک بحران درست می کند بعد با درگیر شدن و کشتی گرفتن سعی در آرام کردن بحرانی که خود به پا کرده است می کند و چهره ی سیاسی خود را در نقش یک قهرمان صلح جا می زند.در مورد موضوع کره شمالی او با جمله ی " آتش و خشم "کره شمالی را تهدید کرد. طبق گزارشات قبل از برگزاری اجلاس با کیم جونگ اون حمله به یک ایالت مسلح هسته ای را در نظر داشت. در مورد ایران، انگار این الگو دارد تکرار می شود. ترامپ طبق نظرات بولتون از برجام خارج شد و طبق گفته خودش قصد حمله ی نظامی به ایران را داشته اما بعد از اینکه به نظرش این کار انسانی نبود، ده دقیقه قبل از شروع حمله،عملیات را متوقف کرده است.

این نویسنده درباره اخراج بولتون نوشت: بولتون-چهره متجسم شده از یک شاهین تشنه ی خون و جنگ_ بنا بر گزارشات گفته بود که از عدم موافقیت ترامپ برای همراه شدن با سیاست هایش در راستای جنگ نظامی خسته شده است. برای افزودن به داستان خیانتی که بولتون حس کرده بود گزارش ها می گویند آقای ترامپ  دلش را به وعده های پلکانی رییس جمهور فرانسه امانوئل مکرون  صابون زده است با این امید که صحنه برای ملاقات با رییس جمهور ایران آماده شود. با ترامپی که به دنبال یک توافق است و بولتونی که همچنان به دنبال جنگ نظامی است ( یک جنگ جدید با ایران و ادامه ی جنگ ابدی در افغانستان) دوره ی مفید بودن بولتون در  کاخ سفید تمام شد و بولتون با سماجت اش در رسیدن به جنگ گور خودش را کند و برگه ی اخراج خودش را امضا کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر نقد ها و انرژی منتقدین صرف تنش ها و جدال های بین حلقه ی مشاورین و تصمیم گیری ترامپ شد.همچنان کسانی هستند که اخراج بولتون را اشتباه می دانند اما می ترسند که رییس چمهور کور کورانه با تحریک بولتون وارد جنگی با ایران شود که از جنگ ۲۰۰۳ امریکا با عراق زیان آور تر شود. در واقع انتقاد اصلی و جدی که باید به ترامپ شود استخدام کردن یک سیاستمدار بازنشسته جنگ افروز از ابتدای تشکیل کابینه اش می باشد. همانطور که با خارج شدن از برجام باعث ایجاد یک بحران شد، اعتبار ایالات متحده را زیر سوال برد و تعهد ایران برای اجتناب از تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را ازبین برد و وضعیتی را پدید آورد که چند دقیقه با یک جنگ مخرب و  نابود گر برای نسل ها فاصله داشت.

وی اضافه کرد: این بحران خود ساخته ی ترامپ است که حالا اگر می خواهد به یک توافق دست پیدا کند باید خودش گره هایی که افکنده را باز کند. تعصب ترامپ به سیاست "فشار حداکثری" موقعیت های دیپلماتیک زیادی را از ایران گرفته است  و ایران هرگز حاضر نخواهد شد با ترامپ پشت یک میز بنشیند، دست بدهد و عکس بیاندازد بخاطر اینکه ترامپ بد ترین مشاور اش را از کابینه اش اخراج کرده است.مقامات ایرانی از خارج شدن ترامپ از برجام و اعمال کردن تحریم های جدید بسیار خشمگین اند و تا زمانی که شرایط به عقب بر نگردد حاضر به عقب نشینی نخواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.