تلگراف گزارش داد، خروج جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از کاخ سفید که مدت‌ها به خاطر دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌اش از سوی پیونگ یانگ مورد انتقاد شدید قرار داشت، در بحبوحه ماه‌ها دیپلماسی متوقف شده در خصوص خلع تسلیحات اتمی و موشکی کره شمالی صورت گرفت.

خروج بولتون از کاخ سفید همچنین به دنبال سری آزمایشات موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و یک سیستم راکت‌انداز چند منظوره کره شمالی صورت گرفت که از ماه مه مانع تلاش‌های کنونی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای از سرگیری مذاکرات در سطح مقامات کاری شده بودند.

ترامپ روز چهارشنبه از طریق توییت اعلام کرد که دیگر به خدمات جان بولتون احتیاجی نیست و وی در خصوص بسیاری از موارد با بولتون اختلاف‌نظرهای جدی داشته است. بولتون فورا توییتی منتشر کرده و تاکید داشت که وی استعفا داده و اخراج نشده است.

خروج ناگهانی بولتون از کاخ سفید کمی پس از آن صورت گرفت که کره شمالی در اظهاراتی غیرمنتظره اعلام کرد که اگر آمریکا رویکردش را بر مبنای برآوردی که برای پیونگ یانگ قابل قبول باشد تغییر دهد، کره شمالی تمایل دارد تا در اواخر ماه سپتامبر مذاکرات با واشنگتن را از سر گیرد.

از آن زمان تاکنون ترامپ علنا از بولتون به خاطر مسدود کردن پیشرفت‌ها با پیونگ یانگ انتقاد کرده و به خبرنگاران گفت که بولتون با پیشنهاد این‌که توافق اتمی با کره شمالی باید از «مدل لیبی» پیروی کند، باعث مسدود شدن پیشرفت‌های دیپلماتیک شد.

در سال ۲۰۰۴ میلادی معمر قذافی، رهبر لیبی توافق کرد که برنامه اتمی خود را به آمریکا تحویل دهد. وی سپس در سال ۲۰۱۱ میلادی کشته شد و لیبی از آن زمان تاکنون گرفتار آشوب شده است.

ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: من کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را مقصر نمی‌دانم. او نمی‌خواست کاری به کار جان بولتون داشته باشد. بولتون با گفتن این اظهارات نشان داد که به هیچ وجه آدم باهوشی نیست.

به گفته برخی کارشناسان، این تغییرات در کاخ سفید در حال حاضر به ترامپ این فرصت را می‌دهد تا مذاکرات جدیدی را با کره شمالی آغاز کند.

زمان‌بندی اطلاعیه کره شمالی این گمانه‌زنی را به وجود می‌آورد که از سرگیری مذاکرات احتمالا مصادف با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل از ۲۲ تا ۲۶ سپتامبر خواهد بود.

روز جمعه اعلام شد که ترامپ قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی دیدار کند.

ترامپ که به حفظ مذاکرات با کره شمالی به شدت علاقه‌مند است، بارها آزمایشات موشکی اخیر کره شمالی را کم‌اهمیت جلوه داده و تاکید کرده رهبر کره شمالی تعهدش را نقض نکرده است. اما کارشناسان اتمی هشدار دادند که اهمیت پیشرفت‌های تکنولوژی کره شمالی در ماه‌های گذشته نباید دست کم گرفته شود.

در حالی که اخراج بولتون نشانه مثبتی برای از سرگیری مذاکرات است، اما تحلیلگران هشدار دادند که دستیابی به یک توافق با پیونگ یانگ برای کنار گذاشتن تسلیحات اتمی‌اش آسان‌تر نخواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.