به دلیل سیاست اوپک در پایین آوردن عرضه نفت به بازار جهانی سهم این کارتل نفتی از بازار جهانی نفت به ۳۰ درصد کاهش یافته است که کمترین میزان طی سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

از دیگر دلایل کاهش سهم اوپک از بازار نفت کاهش ناخواسته صادرات ایران و ونزوئلا نیز بوده است. با توجه به آنکه اعضای اوپک شدیدا متعهد به سیاست کاهش عرضه نفت به بازار هستند بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها شاهد بالا رفتن سهم اوپک در بازار باشیم.

در ماه جولای سال ۲۰۱۹ اوپک تنها ۳۰ درصد نفت مورد نیاز بازار را تامین کرد و این در حالی است که طی یک دهه گذشته سهم اوپک از بازار بالای ۳۴ درصد بود و در سال ۲۰۱۲ به ۳۵ درصد رسیده بود.

علیرغم آنکه اوپک عرضه نفت خود به بازار جهانی را کاهش داده است اما شاهد آن هستیم که قیمت نفت از ۷۵ دلار در هر بشکه در ماه آوریل به زیر ۶۰ دلار رسیده است که دلایل آن کاهش رشد اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها نسبت به عواقب جنگ تجاری چین و آمریکا و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.

با توجه به کاهش قیمت نفت این سوال مطرح می‌شود که آیا  اوپک باید به سیاست کاهش عرضه خود ادامه دهد و ادامه اجرای این سیاست بیشترین منافع را برای اعضای آن خواهد داشت. اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت نظیر روسیه توافق کردند تا عرضه نفت به بازار جهانی را تا ماه مارس سال آینده ادامه دهند.

البته پیش‌تر اوپک در زمان مسئولیت علی النعیمی تلاش‌هایی را برای بدست گرفتن بازار انجام داد و در سال ۲۰۱۴ عرضه خود را افزایش داد اما این مساله به سقوط قیمت به زیر ۳۰ دلار در بازار جهانی منجر شد در عین حال اما شاهد آن بودیم که در قالب اجرای آن بسیاری از شرکت‌های نفت شیل آمریکا نیز ورشکست شدند.

در نتیجه سقوط قیمت نفت در بازار جهانی اوپک و اصلی‌ترین زیرمجموعه آن یعنی عربستان مجبور شدند تا در سال ۲۰۱۷ با هدف بالا بردن قیمت نفت در بازار جهانی عرضه به بازار را کاهش دهند.

منابع آگاه می‌گویند هیچ تمایلی در اوپک و اعضای آن وجود ندارد که مجددا به جنگ عرضه بیشتر بازگردند.

یک مقام سعودی پیش‌تر گفته است که عربستان متعهد است که به هر قیمتی طی سال آینده بازار نفت را به تعادل برساند.

وی گفت: ما معقدیم که براساس روابط نزدیک به دیگر کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت آنها نیز همین رویکرد را اتخاد خواهند کرد.

اوپک، روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت از نخستین روز سال ۲۰۱۷ بر آن شدند تا عرضه نفت به بازار جهانی را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک در تلاش برای بالا بردن قیمت نفت مجبور شده است تا طی دو سال گذشته سهم خود از بازار جهانی را کاهش دهد. در حالی که سهم اوپک از بازار جهانی ۸.۴ درصد کاهش یافته و به ۲۹.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است اما عرضه نفت به بازار جهانی ۲.۷ درصد بالا رفته و به ۹۸.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت اوپک طی ماه‌های گذشته کاهش یافته که بخشی از این کاهش مربوط به افت صادرات نفت ایران بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.