تازه‌ترین شماره نشریه‌ «سروقامتان» تحت عنوان «پاوه؛ سقوط یک شهر، خروش یک ملت» به بررسی ابعاد این واقعه تاریخی و مسائل پیرامون آن پرداخته است.

در این واقعه که طی روزهای ۲۳ تا ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۸ رخ داد، نیروهای مسلح احزاب کومله و دموکرات به پاوه هجوم آوردند و درپی اشغال این شهر برآمدند. در مقابل، نیروهای ژاندارمری و سپاه پاسداران به مقابله با مهاجمان پرداختند. در این میان تعدادی از نیروهای سپاه تحت فرماندهی اصغر وصالی ملقب به دستمال سرخ‌ها به مدافعان پیوستند. تا روز ۲۷ مرداد، برتری با مهاجمان بود و توانستند تقریباً همه شهر به‌جز پاسگاه ژاندارمری و پادگان سپاه را تصرف کنند. پس از تلاش‌های سرلشگر شهید ولی‌الله فلاحی، فرمانده نیروی زمینی ارتش و مصطفی چمران، نماینده دولت موقت، در نهایت، با صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، نیروهای مسلح با همراهی بسیج مردمی، به‌ویژه مردم شریف پاوه، با حضور گسترده در منطقه، مهاجمان را به عقب راندند و شهر را از وجود نیروهای متخاصم که قصد تجزیه ایران را داشتند، پاک کردند.

در این ویژه‌نامه ضمن مروری بر بیانات حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری در خصوص این واقعه، سخنانی از شهید مصطفی چمران، سردار علی‌اکبر مصطفوی و ابراهیم حاتمی‌کیا بازخوانی شده است. همچنین چهره‌هایی چون سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل کوثری، امیر سرتیپ سیدحسام هاشمی، حجت‌الاسلام حسن نوروزی و محمد حسینی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران، حسین الله‌کرم، همسر شهید اصغر وصالی و... طی گپ‌وگفت‌هایی، خاطرات و  دانسته‌های خود را در خصوص غائله پاوه بیان کرده‌اند.

«پاوه؛ سقوط یک شهر، خروش یک ملت»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.