علی لاریجانی در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف استان با اشاره به لزوم ایجاد مراکز اقامتی و تجاری در جوار بقاع متبرک امامزادگان تصریح کرد: این امر موجب اشتغالزایی به ویژه در حوزه مشاغل خُرد می شود که تجربه آن در گذشته نیز وجود داشته است همچنین اوقاف باید از ظرفیت موقوفاتی که در اختیار دارد برای کارآفرینی بیشتر در جامعه استفاده کند.

وی افزود: از جمله راه های ایجاد اشتغال در قم و رونق تولید، توسعه کشت گلخانه ای است؛ اداره کل اوقاف قم هم می‌تواند با استفاده از ظرفیت زمین‌های موجود و مشارکت بخش خصوصی اقدامات جدی در این زمینه انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه بودجه، تسهیلاتی برای این امر در نظر گرفته شده که سازمان اوقاف نیز می‌تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود همچنین راه‌اندازی مراکز کشت گلخانه ای در نزدیکی روستاها مزیت دیگری نیز دارد چرا که سود تسهیلات برای روستانشینان چهار درصد در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دو برنامه ای که سازمان اوقاف باید با جدیت نسبت به آنها اهتمام داشته باشد توسعه و سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در حوزه وقف است.

لاریجانی با تاکید بر توسعه وقف های حوزوی به ویژه در قم خاطرنشان کرد: اتکای حوزه‌ها به بودجه‌های دولتی امری مناسب نیست بنابراین باید مردم، صنعتگران و تجار را برای توسعه وقف‌های حوزوی تشویق کنیم.

وی ادامه داد: سنت حوزه های علمیه از سالیان پیش استقلال از دولت‌ها بوده و منبع اصلی درآمد آنها نیز وقف بوده است بنابراین امروزه نیز باید توسعه موقوفات حوزوی را جدی بگیریم.

لاریجانی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه وقف یکی از اقدام های مهمی است که مدیریت جدید سازمان اوقاف نسبت به آن اهتمام جدی دارد البته در این زمینه باید از مشارکت بخش خصوصی و نیز کمک دولت بهره‌مند شود.

اولویت اوقاف سرمایه‌گذاری در حوزه وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این دیدار گفت: اولویت اساسی سازمان اوقاف، اجرای امینانه نیت واقفان و سرمایه‌گذاری در حوزه وقف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری اظهار کرد: کار وقف بر مدار شرع و قانون اداره می‌شود و بر این اساس مهمترین مساله که سازمان اوقاف نسبت به آن اهتمام دارد اجرای امینانه نیات واقفان است زیرا خود را امانت‌دار خیرین و واقفان می‌داند.

وی افزود: در صدد هستیم موضوعات جدید و نیازهای روز جامعه را برای وقف به نیک اندیشان و واقفان معرفی کنیم.

وی با اشاره به ثبت ۳۰ وقف جدید در استان قم خاطرنشان کرد: این وقف‌ها شامل واحدهای مسکونی آپارتمانی، زمین‌های کشاورزی و مواردی از این قبیل بوده‌اند که نیت بیشتر آنها انجام عزاداری برای امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: احیای موقوفات یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف به شمار می‌رود زیرا موقوفات تصرف شده ای داریم که متصرفان حاضر به پرداخت حقوق آنها نیستند.

وی با اشاره به برخی از زمینه های سرمایه گذاری در حوزه موقوفات بیان کرد: راه اندازی نیروگاه های خورشیدی با توجه به ظرفیت فراوان آن در استان قم، توسعه زمین‌های کشاورزی، اجرای پروژه های دامداری و پرورش ماهی از جمله این طرح ها هستند که مطالعات اولیه برای راه‌اندازی آنها در حال انجام است.

اسکندری، احداث مجموعه های اقامتی ارزان قیمت در قم را یکی دیگر از زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه موقوفات دانست و تصریح کرد: آستان مقدس امامزاده جمال‌الدین به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی استان قم یکی از مناطقی است که برای این امر در نظر گرفته شده زیرا آمد و شد زائران خارجی نیز از این منطقه بسیار زیاد است.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی مراکز افق در بقاع متبرک شاخص استان قم خاطرنشان کرد: این مراکز با هدف توسعه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در گستره جغرافیای مناسب هر بقعه ایجاد شده که هدف اصلی آنها زیر پوشش قرار دادن خانواده هایی است که از نظر اجتماعی و فرهنگی در معرض آسیب قرار دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.