رای الیوم گزارش داد، قاهره اتهام مطرح شده از سوی دیده‌بان حقوق بشر را رد کرده و موضعگیری این سازمان را "لغزشی دوباره" توصیف کرد.

این مرکز دولت مصر را به فراهم نکردن شرایط درمانی لازم برای محمد مرسی، رئیس جمهور سابق این کشور که منجر به مرگ او شد، متهم کرد.

در بیانیه‌ای که روزنامه الاهرام وابسته به دولت مصر منتشر کرد، هیئت کل اطلاعات مصر وابسته به دفتر ریاست جمهوری این کشور دیده‌بان حقوق بشر را به "دروغ‌پراکنی که به شیوه‌ای برای این سازمان تبدیل شده"، متهم کرد.

در پی انتشار خبر درگذشت مرسی در جلسه دادگاه، ساره لیا ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر اظهار کرد: مرگ مساله دردناکی است اما با توجه به ناکامی دولت مصر در فراهم کردن شرایط درمانی و نیازهای پزشکی مرسی و یا دیدارهای خانوادگی چنین اتفاقی کاملا قابل پیش‌بینی بود.

ویتسون با انتشار توئیتی به همراه گزارش سپتامبر ۲۰۱۶ این مرکز با عنوان "ما در گورها هستیم"، به برخی موارد نقض حقوق بشر در زندان العقرب، یکی از زندان‌های بسیار امنیتی مصر پرداخت که مرسی در آن حبس بود.

در مقابل هیئت کل اطلاعات مصر اعلام کرد، توئیت‌های ویتسون درباره ابعاد مبهم مرگ مرسی حاوی ادعاهایی دروغین بوده و نشانگر ادامه دروغ‌پراکنی‌های این مرکز است.

همچنین این هیئت تاکید کرد، ویتسون قاهره را متهم کرده است که با بی‌توجهی‌ها نسبت به شرایط جسمانی مرسی، مسبب مرگ اوست، اما ویتسون هیچگونه دلیل یا اطلاعاتی که آن ادعا را ثابت کند، ارائه نکرد.

همزمان ده‌ها تن در مقابل سفارت مصر در نواکشوت، پایتخت موریتانی تظاهرات کرده و آغاز تحقیقاتی بین‌المللی و شفاف درباره ابعاد مختلف مرگ مرسی را خواستار شدند.

در همین راستا، جنبش دانشجویی مخالف اسرائیل در موریتانی با انتشار بیانیه‌ای دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر را مسئول کامل "قتل مرسی در زندان با محرومیت او از حق قانونی‌ خود برای درمان" دانست.

سیدی محمد ولد بوبکر، کاندیدای برجسته مخالفان برای انتخابات ریاست جمهوری درموریتانی نیز به مردم و خانواده مرسی تسلیت گفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.