میزان مصرف برق در کشور با نزدیک شدن به فصل تابستان، افزایش دما و استفاده از وسایل سرمایشی همانند سال‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته است. البته گاهی مصرف برق در کشور روی مدار نوسان قرار می‌گیرد و پس از افزایش وارد کانال کاهشی می‌شود اما نگاه اجمالی به نمودار مصرف حاکی از روند رو به رشد مصرف برق در کشور است.

در روزهای آخر اردیبهشت ماه نمودار مصرف برق در کشور صعودی و وارد کانال ۴۳ هزار مگاوات شده بود. مسئولان دلیل این افزایش مصرف را همزمانی شروع ماه مبارک رمضان و افزایش دمای اقصی نقاط کشور در اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به سال گذشته و استفاده بیشتر از سیستم‌های سرمایشی اعلام کردند.

بر این اساس میزان مصرف که در زمان اوج مصرف روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۳۸ هزار و ۴۵۸ مگاوات بوده در زمان اوج مصرف ۲۹ اردیبهشت‌ماه به ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته (۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) ۳۸ هزار و ۲۴۳ مگاوات بود.

بر این اساس هر درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات افزایش بار مصرف را به‌همراه دارد. همین امر موجب شده بود تا با افزایش یک درجه‌ای دمای متوسط کل کشور در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه هفته پیش پیک مصرف برق نیز از حدود ۴۲ هزار مگاوات هفته گذشته به بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد؛ ولی طی روزهای گذشته با ورود سامانه جدید بارشی و کاهش دما پیک مصرف نیز مجدداً روند کاهشی به خود گرفت و وارد کانال ۴۱ هزار مگاوات شد.

افزایش میزان مصرف برق در هفته جاری

این در حالی است که در نخستین روز هفته با افزایش دما در نقاط مختلف کشور و استفاده هرچه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی که بخش عمده‌ای از مصرف برق فصل تابستان را به خود اختصاص داده‌اند پیک مصرف دوباره روندی صعودی به خود گرفت و به مرز ۴۶ هزار مگاوات رسید.

اوج مصرف برق کشور در ساعت ۱۴:۳۱ دقیقه چهارم خردادماه به ۴۵ هزار و ۸۶۲ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با پیک مدت مشابه هفته گذشته حدود دو هزار و ۳۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

روند رو به رشد مصرف برق در کشور به قوت خود باقی است. به طوری که که طبق آمار شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیک مصرف برق کشور در ساعت ۱۳:۵۱ پنجم خردادماه به ۴۶ هزار و ۷۱۵ مگاوات رسید درحالی که پیک مصرف در مدت مشابه سال گذشته ۴۲ هزار و ۴۹۰ مگاوات بوده است.

برنامه وزارت نیرو مدیریت مصرف است نه خاموشی

میزان مصرف برق در کشور در حالی روند صعودی به خود گرفته است که تاکید وزارت نیرو برای گذراندن تابستان پیش رو مدیریت مصرف است نه خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده. وزارت نیرو برای این هدف اقداماتی نیز در دست اجرا دارد که مهم‌ترین آن احتمال تغییر ساعات ادارات است. البته این اقدامات هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.