آیت‌الله العظمی سبحانی، در سلسله دروس تفسیر خود در مدرسه حجتیه گفت: خداوند در سوره بقره در دو آیه درباره کفار و مشرکین می‌گوید و ۱۱ آیه نیز درخصوص منافقین موجود است.

وی افزود: از اینجا به این نکته پی می‌بریم که ضرر منافق بیش از کافر است که در برخی از کلمات امیرمومنان به وجه این مسئله اشاره شده است.

 سبحانی یادآور شد: کافر دشمن شناخته شده است و دشمن شناخته شده نیز کمتر می‌تواند به انسان ضربه بزند، اما منافق دشمن ناشناس است که با لباس دوست به انسان ضربه می‌زند و به همین جهت باید از منافقان هراس بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: در جمهوری اسلامی ایران به حدی که از منافقان ضرر کردیم از دشمنان خارجی خود ضرر و خسارت ندیده‌ایم؛ یکی از متفکران از وجود دوهزار آیه پیرامون منافقان سخن می‌گوید؛ اگر این رقم نیز صحیح نباشد قطعاً آیات بسیاری در قرآن کریم پیرامون نفاق بیان شده است؛ به حدی که یک سوره مستقل به نام منافقون وجود دارد.

مفسر قرآن بیان کرد: منافقان پس از پیامبر اکرم (ص) کار خود را انجام دادند؛ در زمان پیامبر (ص)، این فتنه‌ها خاموش شد اما پس از پیامبر (ص) به دلیل نفاقی که در وجود افرادی چون ابوسفیان وجود داشت مشکلات عظیمی برای مسلمانان ایجاد کردند.

سبحانی بیان کرد: مؤمنان عاشقان جهاد و کوشش در راه خدا هستند و برای جهاد مشتاق هستند؛ منافقان برای جهاد اذن می‌خواستند ولی مؤمنان واقعی، نگفته به دنبال جهاد هستند.

وی گفت: ایمان به خدا و آخرت، انسان را عاشق جهاد در راه خدا می‌کند؛ از آیات قرآن مشخص می‌شود که افراد با ایمان برای جهاد اذن نمی‌گیرند ولی افراد بی‌ایمان برای این مسئله در دو حالت اذن می‌گیرند که یا از روی عذرتراشی است و یا از روی صحنه‌سازی؛ منافقان در شیوه فعالیت خود یا جنبه و شیوه سلبی را دنبال و یا ظاهرسازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: در ارتش اسلام هم افرادی هستند که تحت تأثیر منافقان یأس‌آفرینی می‌کنند؛ این افراد منافق در آیه «لَوْ خَرَجُوا فِیکُمْ مَا زَادُوکُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ وَفِیکُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ» به ظالمین تعبیر شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.