در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس فوریت طرح خط و مشی اداره و نظارت بر صداوسیما را بررسی کرده و در نهایت از ۲۲۷ نفر نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی اولویت بررسی این طرح با ۱۱۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع رد شد.

علی مطهری به عنوان نماینده درخواست کنندگان در اولویت قرار گرفتن بررسی این طرح، بیان کرد: در اصل ۱۷۵ قانون اساسی آمده است خط و مشی و ترتیب اداره سازمان صداوسیما و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند. قبل از بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ صداوسیما توسط شورای سرپرستی اداره می‌شد که این شورا مرکب از دو نفر از هر یک از قوا بود.

وی در ادامه اظهار کرد: در آن زمان جذبه و قدرت اجرایی در این سازمان دیده می‌شد که مدیرعامل آن توسط توسط شورای سرپرستی منصوب می‌شد. در بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ شورای سرپرستی منتفی شد و عزل و نصب رییس صداوسیما در اختیار مقام معظم رهبری قرار گرفت و شورایی مرکب از ریاست جمهوری، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر این سازمان انتخاب شدند، اما خط و مشی و اداره سازمان را قانون باید تعیین کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: قانون اداره سازمان صداوسیما مصوب سال ۵۹ است که با تناسب با وجود شورای سرپرستی در آن زمان تدوین شده است و با قانون فعلی سازگار نیست. رهبر معظم انقلاب اختیارات شورای سرپرستی ثابت را تا زمان تصویب قانون جدید به آقای لاریجانی واگذار کرد که هنوز قانون جدیدی تصویب نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: از مجلس ششم تا مجلس نهم در تلاش هستیم تا قانون لازم در این زمینه تدوین و تصویب گردد. تصویب این قانون برای مجلس شورای اسلامی و کشور اکنون اولویت دارد و باید تکلیف این قانون مشخص شود. مقام معظم رهبری چندین بار تاکید کردند که بنده در صداوسیما فقط رییس را انتخاب می‌کنم و در جزییات آن وارد نمی‌شوم. صداوسیما مانند نیروهای مسلح نیست که بنده در جزییات آن وارد شوم. در صورت تصویب این طرح صداوسیما قانون اداره پیدا خواهد کرد. بر روی این طرح چندین سال کار شده است و در خصوص آن حتی برخی از روسای سابق صداوسیما نیز نظر داده‌اند.

علی ادیانی در مخالفت با اولویت بررسی این طرح بیان کرد: امروز اولویت کشور بنا بر گفته همه جریانات سیاسی اولویت اقتصادی است. امروز اولویت کشور مبارزه با فساد است اما ما در خصوص طرحی صحبت می‌کنیم که آن ضرورتی برای اولویت بررسی‌اش وجود ندارد. اگر در خصوص صداوسیما قانونی وجود ندارد پس تاکنون برچه اساسی این سازمان اداره شده است؟ امروز گرانی، بیکاری و فساد در اولویت کشور است و لذا اصل موضوع اولویت بررسی این طرح زیر سوال است.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر متون مندرج در این طرح مملو از مغایرت با قانون اساسی است و با نظرات شورای نگهبان نیز تطبیق ندارد و لذا هم اولویت بررسی این طرح زیر سوال است و هم محتوای آن قابل تامل است.

بیت‌الله عبدالهی در موافقت با اولویت بررسی این طرح، بیان کرد: صداوسیما یک سازمان بزرگ و اثرگذار در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، چرا عده‌ای از قانونمند شدن صداوسیما که عین اصل ۱۷۵ قانون اساسی است می‌ترسند؟ بیش از دو دهه است که این سازمان قانون منسجمی ندارد. اولویت کشور باید قانون‌مند کردن دستگاه‌های دولتی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: صداوسیما بهترین دستگاه برای مبارزه با فساد است. صداوسیما بیشترین گردش مالی را دارد. آیا نباید سازمانی قانون‌مند باشد؟ اگر صداوسیما توانمند شود می‌تواند در مقابل شبکه‌های ضد انقلاب بایستد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.