الشرق الاوسط گزارش داد، یک منبع در یگان هوایی رژیم صهیونیستی گفت: علت این دعوت آنست که اسرائیل بیشترین تجربه عملی و میدانی را در استفاده از جنگنده‌های اف ۳۵ دارد حتی خلبانان آمریکایی نیز چنین تجربه‌ای را ندارند و از آنجایی که این رزمایش با هدف بررسی عملکرد این جنگنده جدید و منحصر بفرد و توسعه عملکرد میدانی آن انجام می‌شود، از اسرائیل و تمامی طرف‌هایی که از این جنگنده‌ها استفاده می‌کنند، دعوت شد.

 

رژیم صهیونیستی از این جنگنده‌ها برای حملات هوایی و بمباران در سوریه استفاده کرده است.

 

کشورهای اندکی در جهان که این جنگنده‌ها را خریداری کرده‌اند، آنها به دلیل نقصی که در بعضی از نمونه‌ها از زمان توقف تولید آنها در سال ۲۰۱۳ مشاهده شده، احساس می‌کنند به آزمایش میدانی آن نیاز دارند. پرواز با این جنگنده‌ها بارها به دلیل همین مشکل به حالت تعلیق درآمده که شدیدترین آنها در سپتامبر ۲۰۱۴ بود که یگان هوایی آمریکا از تصمیم خود برای توقف پروازهای ۱۳ فروند از این جنگنده‌ها به دلیل نقص فنی خبر داد. به این ترتیب تصمیم گرفته شد تمرین‌های مشترکی برای این کشورها جهت اطمینان از آنها برگزار شوند. اولین تمرین محدود خواهد بود و نوامبر آتی در اراضی اشغالی برگزار خواهد شد، این تمرین با عنوان "پرچم آبی" و با مشارکت یگان هوایی آمریکا، ایتالیا، یونان، آلمان و دیگر کشورها برگزار می‌شود اما تمرین بزرگتر در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی و با مشارکت آمریکا و اسرائیل برگزار خواهد شد.

جنگنده‌های اف ۳۵ پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها در جهان هستند. روسیه اعلام کرده جنگنده مقابل آن را توسعه داده است. اف ۳۵ تولید شرکت "لاکهید مارتین" آمریکاست. طول این جنگنده به ۱۵.۷ متر، ارتفاع آن به ۴.۳۳ متر و سرعت آن به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این جنگنده چند منظوره بوده و توانایی بالایی در مخفی شدن از رادارها را دارد، علاوه بر رادارها، موشک‌های پیشرفته اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ روسیه نیز نمی‌توانند آن را هدف قرار داده و ساقط کنند و به همین دلیل به جنگنده شبح مشهور شده است. علاوه بر این اف ۳۵ می‌تواند ماموریت‌های دفاعی و هجومی را در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی انجام دهد. از ویژگی‌های برجسته اف ۳۵ اینست که می‌تواند ۲۲۰۰ کیلومتر را بدون نیاز به سوختگیری پرواز کرده و سلاح‌های مختلفی از جمله خمپاره‌های هدایت‌شونده با لیزر و موشک‌های هدایت‌شونده هوا به هوا را با خود حمل کند. علاوه بر اینها برخی می‌گویند اف ۳۵ می‌تواند موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای را حمل کند.

کشورهای مختلفی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید این جنگنده‌ها که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شد، در برنامه‌های توسعه آن شرکت کردند. اسرائیل نیز یکی از طرف‌هایی است که در این برنامه‌ها شرکت کرد اما آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۳ حضور اسرائیل را به مدت دو سال به دلایل امنیتی-تجاری‌ خود با چین به حالت تعلیق درآوردند سپس در سال ۲۰۰۵ دوباره آن را بازگرداندند. یگان هوایی اسرائیل ۴۸ فروند از این جنگنده‌ها خریداری کرده که قرار است تا سال ۲۰۲۲ در اختیارش قرار بگیرند. اسرائیل در سال ۲۰۱۸ استفاده از این جنگنده‌ها را برای عملیات‌های کنترلی دور از مرزها و نیز ماموریت‌های جنگی آغاز کرد.

منبع یاد شده در یگان هوایی رژیم صهیونیستی افزود، این تمرین اهمیت بالایی برای اف ۳۵ و تمامی استفاده‌کنندگان آن دارد، یگان هوایی اسرائیل نیز از شرکت در این تمرینات و ارائه تجربیات خود به خلبانان و کارشناسان آمریکایی استقبال می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.