مصعب المدرس، سخنگوی وزارت برق عراق در حاشیه یک کنفرانس انرژی در بغداد به خبرنگاران گفت: تاکنون ما هیچ منبعی برای جایگزین کردن با واردات گاز ایران نداشته‌ایم.

عراق برای تأمین خوراک شبکه برق خود به واردات گاز ایران به شدت وابسته است. این کشور ۱۴۰۰۰ مگاوات در شبکه ملی برق تولید می‌کند و ۴۰۰۰ مگاوات نیز با گاز و برق وارداتی، تأمین می‌شود.

سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد واردات گاز عراق از ایران در ژوئن از ۲۸ میلیون متر مکعب در روز به ۳۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب تولید برق با استفاده از واردات از ایران به ۴۷۰۰ مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد. وی در ادامه افزود: نیازهای برق عراق هر سال هفت درصد رشد می‌کند.

در ماه‌های تابستان که از ژوئن آغاز می‌شود و دمای هوا در عراق افزایش پیدا می‌کند، تقاضا در شبکه به ۲۴۰۰۰ مگاوات در روز می‌رسد.

کمبود نیرو سال گذشته باعث اعتراضات هزاران نفر از مردم در منطقه نفت خیز جنوب این کشور شد و اختلالات و درگیری‌های گسترده با نیروهای امنیتی را به بار آورد. بسیاری برای دور دیگر اعتراضات در تابستان امسال آماده می‌شوند.

عراق معافیت تمدید شده آمریکا برای ادامه واردات گاز ایران را دریافت کرده است. این کشور در مارس یک معافیت ۹۰ روزه دریافت کرد.

به گفته مدرس، عراق اخیر یک تفاهم نامه با عربستان سعودی برای قراردادی به منظور افزایش برق کشور امضا کرده است. تحت این توافق، ۲۸۰ کیلومتر خطوط برق برای متصل کردن دو کشور ساخته می‌شود. این پروژه پس از انجام مطالعات امکان سنجی، یک سال زمان خواهد برد.

بر اساس گزارش رویترز، عراق ماه گذشته با شرکت زیمنس قراردادی برای بازسازی زیرساخت نیروی کرکوک و افزایش تولید برق از ۱۰۰ به ۲۶۰ مگاوات امضا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.