با وجود آنکه رئیس سازمان صداوسیما از تداوم حضور عادل فردوسی‌پور خبر داد، ظاهراً تغییرات جدی‌تر از حدود توان علی عسکری بود، چون مدیر شبکه سوم سیما بار دیگر به بهانه‌ای نامشخص مانع از پخش آخرین قسمت برنامه «نود» در سال ۱۳۹۷ شد و در نهایت دوشنبه پس از دربی پایتخت گذشت و نه تنها فردوسی‌پور به آنتن بازنگشت بلکه حتی به عنوان گزارشگر دربی نیز مورد استفاده قرار نگرفت. ظاهراً عادل به شکل کامل حذف شده است و بدین ترتیب «رویش کم شده است».

در این میان به ادعای مرکز تحقیقات صداوسیما بر اساس مرکز تحقیقات صداوسیما که با نمونه آماری ۶۱۹ نفر منتشر شده، ۷۶.۶ درصد شرکت‌کنندگان حداقل بیننده یکی از برنامه‌های شاخص تلویزیون هستند و «خندوانه» ۶۴.۱ درصد، مسابقه «برنده باش» ۴۸ درصد، برنامه‌های «حالا خورشید» و «کودک شو» هرکدام ۴۲ درصد و برنامه «نود» ۳۵ بیشترین مخاطب را داشته‌اند. در واقع آنهایی که پای ثابت تماشای برنامه «کودک شو» هستند نیز از تعداد مخاطبات برنامه «نود» به مراتب بیشتر است!

این نظرسنجی در حالی منتشر شده که هنوز تکلیف پرونده تقلب در نظرسنجی جشنواره جام جم مشخص نشده و به طور خاص اعلام نشده که «آمر» دستکاری در نظرسنجی بر علیه برنامه نود و به نفع برنامه برنده باش کیست؟ همچنین این نظرسنجی دارای جامعه آمار سه رقمی با نظرسنجی عظیمی که منجر به انتخاب نود به عنوان برترین برنامه سال شد نیز در تناقض است. مگر می‌شود برنامه‌ای با انتخاب طیف وسیعی از مردم بهترین برنامه باشد اما همین برنامه اولویت پنجم مردم و حتی پس از «کودک شو» باشد؟!

شاید برخی بگویند چنین امکان دور از منطقی وجود دارد اما در عین حال باید پذیرفت تا زمانی که «آمر» دستکاری در نظرسنجی بر علیه برنامه «نود» و به نفع برنامه «برنده باش» مشخص نشود و با آمران آن اتفاق در کنار عاملانش برخورد سختی نشود، ممکن است بسیاری از ناظران نتایج این جنس نظرسنجی‌ها که خروجی‌اش به منزله تخریب عملکرد فردوسی‌پور است را باور نکنند و اساساً هرگونه افکارسنجی صداوسیما از این پس با تشکیک جدی مواجه شود. از این منظر باید با عناصر موثر در آن اتفاق در هر سطحی برخورد جدی صورت پذیرد تا مشخص شود صداوسیما در قبال مخدوش سازی اعتبارش آن هم ابا این کیفیت، شوخی ندارد.

همچنین این انتظار وجود دارد که مشخص شود اساساً عادل فردوسی پور به دلیل چه تخلفاتی به یک باره حذف شده و این برنامه پرمخاطب و پولساز برای تلویزیون از دست رفته است. به هر صورت باید این شخص از آیین نامه مشخص و شفاف سازی که قابل دسترسی است، تخطی کرده باشد و سپس به ساختاری نظیر کمیته انضباطی صداوسیما احضار شده باشد و پس از چند بار تذکر شفاهی و مکتوب با او قطع همکاری شده باشد؛ رویه‌ای که درباره چهره‌ای چون جرمی کلارکسون مجری سابق تخت گاز در بی بی سی طی شده بود و به همین دلیل حذف او توجیه داشت، هرچند به بی بی سی ضربه اساسی زد.

وقتی چنین ساختاری وجود نداشته و به یک باره یک مجری حذف می‌شود، باید انتظار داشت افکارعمومی که به تازگی با رای میلیونی از او حمایت کرده، این تغییرات را نپذیرد و هرآنچه را که توجیه گر این تغییرات غیرمنطقی باشد از جمله نظرسنجی ادعایی اخیر را با دیده شک و تردید بنگرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.