حمیدرضا لشکری اظهار داشت: متوسط ورودی به سد کرخه در ۲۴ ساعت گذشته، نسبت به دیروز حدود چهار برابر شده و به چهار هزار و ۲۵۷ متر مکعب برثانیه افزایش یافته است این در حالیست که خروجی این سد تغییری نداشته و ۵۴۹ مترمکعب برثانیه می باشد.

وی اضافه کرد: ذخیره آب در سد کرخه در حال حاضر ۴.۹ میلیارد مترمکعب و حداکثر ظرفیت این سد ۵.۲ میلیارد مترمکعب است که نشان می دهد ظرفیت خالی این سد بسیار کم است.

لشکری وضعیت کرخه را در این سیلاب نگران کننده دانست و افزود: تا حد تحمل خروجی سد کرخه در حدود ۵۰۰ مترمکعب ثابت نگهداشته می شود اما افزایش خروجی این سد با توجه به شرایط بارش ها اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه احتمال دارد خروجی سد کرخه تا ۷۰۰ متر مکعب برثانیه افزایش یابد، اظهار داشت: تمهیداتی برای مقابله با خسارت سیلاب در پایین دست و کاهش (حدود ۲۰۰ مترمکعب برثانیه) جریان عبوری این رودخانه، اندیشیده شده که شامل تخلیه حدود ۵۰ مترمکعب برثانیه از طریق شبکه های آبیاری، حدود ۱۵ متر مکعب برثانیه از طریق شبکه دهخدا و کانال کوثر،۳۰ مترمکعب بر ثانیه از طریق کانال پای پل کرخه و ۵۰ مترمکعب برثانیه از طریق تونل دشت عباس است.

وی گفت: همچنین ظرفیت جدیدی در حال ایجاد است که شامل پخش سیلاب در یک نقطه با هدف انتقال حدود ۱۰۰ متر مکعب برثانیه از رودخانه کرخه در بالادست بستان به تالاب هورالعظیم است.

لشکری تاکید کرد: در صورتی که سیل بندها استحکام کافی داشته باشند، افزایش دبی کرخه در پایین دست مشکل ساز نخواهد بود اما با توجه به اینکه طول سیل بندهای رودخانه کرخه در ۲ طرف آن بیش از یک هزار کیلومتر است، احتمال بروز شکستگی در آنها وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر گروه هایی برای بروز حوادث احتمالی در منطقه حضور دارند و تمام تلاش ها برای ترمیم سیل بندها در حال انجام است.

لشکری اظهار داشت: ظرفیت عبورری استاندارد و مصوب رودخانه کرخه یک هزار مترمکعب برثانیه است اما با توجه به دخل و تصرف هایی که در این رودخانه شده است این ظرفیت اکنون به ۵۰۰ مترمکعب برثانیه کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: زمان رسیدن آب از سد کرخه به پایین دست در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه در حدود چهار تا پنج روز است و در صورت افزایش خروجی سد کرخه، ۲۴ ساعت پیش از آن اطلاع رسانی صورت می گیرد.

*تاب آوری کارون بزرگ

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: طبق آمار موجود، وضعیت مخازن سدهای کارون و دز در حال حاضر قابل تحمل است و در صورت افزایش رهاسازی آب از این سدها اطلاع رسانی عمومی انجام می شود.

وی با تشریح متوسط ورودی و خروجی سدهای خوزستان در 24 ساعت گذشته اظهار داشت: ورودی سد گتوند علیا (کارون) سه هزار و 344 و خروجی آن 680 مترمکعب برثانیه بوده است .همچنین ورودی سد دز 2 هزار و 942 و خروجی آن 900 مترمکعب برثانیه است.

لشکری افزود: در سد مارون ورودی 2 هزار و 321 و خروجی 180 مترمکعب برثانیه و در سد جره ورودی 65 و خروجی 50 متر مکعب برثانیه گزارش شده است.

وی ادامه داد: ذخیره فعلی سد دز 2.1 میلیارد مترمکعب و حداکثر ظرفیت آن 2.6 میلیارد مترمکعب است همچنین ذخیره سد گتوند علیا هم اکنون 3.9 میلیارد مترمکعب و حداکثر گنجایش آن 4.6 میلیارد مترمکعب است.

لشکری بیان کرد: در حال حاضر در سد مارون یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده و ظرفیت حداکثری آن 1.1 میلیارد مترمکعب است و ذخیره فعلی سد جره نیز 154 میلیون مترمکعب و حداکثر ظرفیت آن 176 میلیون مترمکعب است.

*سیل اهواز را نمی گیرد

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه پیش بینی می شود که دبی کارون در مقطع اهواز تا 2 هزار و 400 مترمکعب برثانیه افزایش یابد، گفت: نگرانی از بابت وقوع سیلاب در اهواز وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس مدل ها، سیلاب تا فضای سبز ساحلی را فرا می گیرد و چند نقطه از جاده های ساحلی (در زیرگذرها) نیز مسدود می شود که بر همین اساس برای جلوگیری از بروز حوادث برای شهروندان، از شهرداری خواسته شده است که مانع تردد و ورود افراد در پارک های ساحلی شود.

لشکری در ادامه با اشاره به بازدید از شهر اروندکنار در روز گذشته گفت: مَد باعث بالاآمدن آب انهار و آبگرفتگی 6 روستای اروند کنار شده است.

وی با تاکید بر چاره اندیشی برای جلوگیری از آبگرفتگی در مواقع بحران، تاکید کرد: ساماندهی انهار اروندکنار و تامین اعتبار آنها در سال جاری باید انجام شود.

لشکری افزود: عامل بالا آمدن آب انهار و آبگرفتگی روستاهای اروند کنار، وقوع «مَد اکبر» همزمان با بارش باران و افزایش آورد کارون بوده که برای نخستین بار روی داده است.

وی اظهار داشت: شرایط منابع آبی و آورد رودخانه های خوزستان در 60 سال گذشته بی سابقه بوده و حتی در سال های ترسالی نیز شاهد چنین شرایطی نبودیم.

بر اساس این گزارش، در پی وقوع «مَد اکبر» رودخانه مرزی اروند طغیان کرد. 2 روز پیش بالا آمدن آب انهار و آبگرفتگی روستاهای اروندکنار، باعث جان باختن 2 برادر 3 و 5 ساله در یکی از روستاها شد است. همچنین تعدادی از خانه های حاشیه اروندکنار دیشب تخلیه شده و 45 خانوار توسط هلال احمر اسکان اضطراری یافتند. آبگرفتگی اروندکنار امروز کمی فروکش کرده است.

روز گذشته دستور تخلیه 2 روستای بهبهان، سه روستای اندیمشک و تعدادی از محله های ایذه نیز در پی بارش باران و آبگرفتگی صادر شد.

در پی پیش بینی بارش شدید از یکشنبه گذشته تا فردا چهارشنبه، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است. همچنین بارندگی شدید برای هفته آینده پیش بینی شده است. موج اول سیلاب از دیروز وارد سدهای خوزستان شده و شرایط آنها را سیلابی کرده است.

ورودی سد کرخه دیروز 961 و خروجی آن 495 مترمکعب برثانیه، ورودی سد دز یک هزار و 80 و خروجی آن 840 مترمکعب برثانیه، ورودی سد گتوند علیا (کارون) 611 و خروجی آن 730 مترمکعب برثانیه و خروجی سد مارون 100 مترمکعب برثانیه است.

ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند.

در پی بارش برف و باران، سه محور جاده قدیم پل زال – اندیمشک، بستان - چذابه (جاده قدیم) و اندیکا - شهرکرد در محدوده «گردنه چری» به دلیل ریزش دیواره کوه و بارندگی شدید برف و باران از امروز تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.

بیش از یک هفته است که استان های گلستان و مازندران درگیر سیل شدید هستند. روز گذشته نیز وقوع سیلاب در شیراز و لرستان نگرانی ها را بیشتر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.