به نقل از روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، حدود ۷ روز مانده تا تاریخ مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که برای ۲۹ ماه مارس مقرر شده است همچنان خطر خروج نامنظم این کشور از اتحادیه اروپا مرتفع نشده است.

سران کشورهای اروپایی در نشست پنجشنبه و جمعه در بروکسل درباره درخواست لندن برای تعویق تاریخ برگزیت به مدت سه ماه تصمیم گیری خواهند کرد.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان این مسئله را رد نمی کند که تلاش ها برای خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا با شکست مواجه شود. وی روز پنجشنبه در سخنانی در آغاز نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل تاکید کرد که ما باید تا آخرین لحظات همه تلاش خود را به کار گیریم تا خروج منظم انگلیس شکل گیرد. اما ما باید خود را برای شرایطی که این اتفاق نیفتد هم آماده کنیم. وی این وضعیت را رویدادی با اهمیت تاریخی ارزیابی کرده و اظهار داشت که از این رو ما باید با احتیاط و مراقبت اقدام کنیم.

سران اتحادیه اروپا در اولین روز نشست خود در بروکسل در این باره با هم مشاوره می کنند که چگونه باید به فرآیند برگزیت که برای ۲۹ ماه مارس مقرر شده است ادامه دهند. ترزا می، نخست وزیر انگلیس درخواست تعویق تاریخ برگزیت تا ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) را درخواست کرده است. همه اعضای اتحادیه اروپا باید با این تعویق موافقت کنند.

اتحادیه اروپا البته از آمادگی برای پذیرش تعویق تاریخ برگزیت در صورتی که پارلمان انگلیس با توافق صورت گرفته بین لندن-بروکسل موافقت کند خبر داده است.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی تعویق کوتاه مدت تاریخ برگزیت را امکان پذیر دانسته است.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه نیز تعویق کوتاه مدت تاریخ برگزیت را در صورت موافقت پارلمان این کشور با توافق برگزیت امکان پذیر دانسته است. وی این اظهارات را کمی قبل از آغاز نشست سران اروپایی ایراد کرده است. وی تاکید کرد که اما ما باید به عنوان اتحادیه اروپا در این باره شفاف سازی شویم. توافق برگزیت به مدت ۲ سال مورد مذاکره قرار گرفته و نمی تواند از نو مورد مذاکرات مجدد قرار گیرد.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم در صورت شکست مجدد توافق برگزیت در پارلمان انگیس برگزاری نشست دیگر اتحادیه اروپا در این باره را پیش بینی کرده است.

بر اساس پیش نویس بیانیه نشست سران اروپایی ظاهرا سران این کشورها می خواهند با تعویق تاریخ برگزیت تا ۲۲ ماه می ( اول خرداد ماه) موافقت کنند. مشاوره ها در این باره البته همچنان ادامه دارد. شرط اتحادیه اروپا این است که پارلمان انگلیس با توافق برگزیت که تا به حال دو بار آن را رد کرده است موافقت کند.

رئیس پارلمان انگلیس اخیرا رای گیری دیگری درباره توافق برگزیت را بی معنی دانسته و آن را رد کرده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی با تاریخ مشخص مد نظر لندن برای تعویق تاریخ برگزیت برای ۳۰ ژوئن مخالف هستند چرا که این تاریخ بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا در ۲۳ تا ۲۶ ماه می ( ۲ تا ۵ خرداد ماه) است. در این صورت انگلیس باید با وجودی که می خواهد این اتحادیه را ترک کند در انتخابات اروپایی شرکت کند.

منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا و نامزد این فراکسیون برای سمت ریاست آینده کمیسیون اروپایی دراین باره گفته است که انگلیس نمی تواند در انتخابات پارلمانی اروپا شرکت کند. کسی که از این اتحادیه خارج می شود نباید درباره آینده این اتحادیه تصمیم گیری کند. وی در عین حال گفت که اروپا آماده است به انگلیسی ها یک دوستی دائمی را پیشنهاد دهد.

 در ماه های آینده تصمیم گیری های مهمی درباره پست های مهم اروپایی مانند ریاست کمیسیون و رئیس شورای اروپایی و همچنین مذاکرات درباره چارچوب های مالی آینده اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد شد. بسیاری از دیپلمات های اروپایی نگرانند که انگلیسی ها بتوانند این گونه تصمیم گیری ها در اتحادیه اروپا را با بن بست مواجه کنند تا در فرآیند برگزیت امتیازاتی را به دست آورند.

در این میان "آندره اهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم از ترزا می درخواست کرده است که در مناقشات برگزیت به سمت اپوزیسیون روی آورد و این گونه به دنبال راه حلی برای برگزیت باشد. وی تاکید کرد که اگر نه دولت و نه پارلمان نتوانند راه چاره ای برای این مسئله پیدا کنند راه حل تنها برگزاری یک همه پرسی دوم درباره برگزیت خواهد بود.

ترزا مِی نخست‌وزیر این کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای اتحادیه درخواست کرده است که موعد برگزیت تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به‌تعویق بیفتد.زمان پیشنهادی ترزا مِی پس از برگزاری انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا است، انتخاباتی که به‌گفته نخست‌وزیر انگلیس شرکت این کشور در آن «غیرقابل‌قبول» است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.