آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری درباره تغییر ائمه جمعه در شهرهای مختلف و انتظاراتی که از ائمه جمعه جدید و جوان وجود دارد، می‌گوید: البته بنده درباره جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم، اما آنچه مهم‌تر از جوان‌گرایی است، این است که امام جمعه‌ها باید متعادل باشند و پدرانه عمل کنند. بر اساس جناح‌بندی‌های سیاسی عمل نکنند، حال جوان باشند یا غیرجوان.

وی ادامه می‌دهد: آنچه ضرورت دارد این است که امام جمعه در هر شهر و جایی پدر همه باشد، تنی و ناتنی نداشته باشد. با عقل، درایت، تدبیر، اعتدال عمل کند و در آنجا صفا، صمیمیت و وحدت ملی ایجاد کند. امام جمعه باید عقلش از علمش بیشتر باشد، البته باید علم داشته باشد، اما مدبر و خویشتن‌دار باشد. باید بتواند همه را زیر پرچم ولایت، اسلام و نماز جمعه جمع کند. این‌ها ارزش است نه پیری یا جوانی، هر که تقوای بیشتری داشته باشد بهتر است.

این عضو مجلس خبرگان تأکید می‌کند: فردی جوان باشد، اما تندرو و بی‌تجربه باشد، واویلا می‌شود. منظورم این است جوان‌گرایی خوب است، اما نباید یک‌جانبه نگریست، باید به همه جوانب نظر داشت. با شعار نه‌تنها مسأله حل نمی‌شود بلکه بدتر هم خواهد شد.

روز گذشته، حجت‌الاسلام عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان ضمن خداحافظی نمادین با مردم زاهدان، درباره علت این اقدام گفت: «نگاه رهبر معظم انقلاب و دفتر حضرت آقا مسئله جوان‌گرایی است که نام من هم در این لیست قرار گرفته است که به گفته رئیس دفتر مقام معظم رهبری بنده اولین شهید این تفکر زیبا هستم که در ادامه نیز سایر عزیزان به این شهادت نائل می‌شوند.»

هفته گذشته نیز آیت‌الله محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز بعد از حواشی سفر خود به انگلیس اعلام کرد به دلیل مشکلات جسمی از این سمت کناره‌گیری می‌کند. پیش از او نیز آیت‌الله احمد جنتی از تریبون نماز جمعه تهران، آیت‌الله مجتهد شبستری از تریبون نماز جمعه تبریز و آیت‌الله سید یحیی جعفری از تریبون نماز جمعه کرمان خداحافظی کرده بودند.

ابتدای سال جاری نیز، رهبر انقلاب، طی حکمی محمدجواد حاج علی‌اکبری را جایگزین حجت‌الاسلام رضا تقوی در ستاد ائمه جمعه کشور کرد. برخی این تغییر را در راستای جوان‌گرایی تعبیر کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.