«ژان لودریان» وزیر خارجه جمهوری فرانسه، دو روز پیش در سخنانی بی‌پروا به مسوولان کشورمان هشدار داد، درصورت بی‌نتیجه‌ماندن گفت‌وگوها بر سر برنامه موشک‌های بالستیک ایران، پاریس آماده است تا تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران اعمال کند. آقای «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این اظهارات، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تحکیم صلح و ثبات در منطقه بوده است و فروش انبوه سلاح‌های پیچیده و تهاجمی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را عامل برهم‌خوردن ثبات و توازن منطقه می‌داند.

وزیرامورخارجه فرانسه که این روزها کشورش درگیر اعتراضات خیابانی مردم است در اظهاراتی مداخله جویانه گفته است: «اگر گفت‌وگوها بر سر برنامه موشک‌های بالستیک ایران بی‌نتیجه بماند، تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال خواهیم کرد.» لودریان در این اظهارات مدعی است که مذاکراتی از سوی این کشور یا حتی سایر کشورهای اروپایی با ایران بر سر برنامه موشکی کشورمان در جریان بوده است. در همین باره، خبرگزاری «رویترز» در روزهای پایانی دی‌ماه‌۱۳۹۷ با انتشار گزارشی از دیدار دیپلمات‌های کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک با دیپلمات‌های ایرانی در مکان وزارت خارجه ایران، بر سر برنامه موشکی ایران، پرده برداشت.  بنابر آنچه «رویترز» گزارش داد، این دیدار که در ظاهر با محور بررسی ادعاهای مقامات دانمارکی  مبنی بر  دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در ترور مخالفانش در خاک این کشور برگزار شد، طرف ایرانی پس از آنکه طرف‌های اروپایی اعلام کردند، اروپا نمی‌تواند آزمایش‌های موشکی ایران و اقدامات این کشور برای ترور برخی افراد در خاک اروپا را تحمل کند، به نشانه اعتراض جلسه مزبور را ترک کردند. رویترز پس از گزارش این دیدار، طی تحلیلی نوشت که رویکرد جدید اروپا به مواضع دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا که خواستار منزوی کردن ایران و اعمال تحریم‌های سخت علیه این کشور است، نزدیک شده است.

بهرام قاسمی: مذاکرات با اروپا صرفا سیاسی و اقتصادی است 

این ادعای وزیر خارجه فرانسه در حالی است که مذاکره موشکی خط قرمز ایران است. در همین زمینه گفت‌و‌گویی داشتیم با آقای بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران که وی در واکنش به این اظهارات مقام فرانسوی با صراحت گفت که هیچ مذاکره‌ای بر سر بحث توانایی دفاعی و نظامی ایران با طرف غربی نداشته‌ایم. 

قاسمی گفت: در مذاکرات سیاسی که هر شش‌ماه یک‌بار در سطح معاون وزیر برگزار می‌شود، همه موضوعاتی که مربوط به روابط دو‌جانبه و موضوعات مورد علاقه طرفین باشد بحث می شود و آنجا موضع خودمان را در مورد مسائل مختلف می گوییم. وی با بیان اینکه مذاکرات با اروپا صرفا سیاسی و اقتصادی است، تاکیدکرد: با صدای بلند گفته‌ایم که مذاکره موشکی نمی‌کنیم و در این جلسات نیز گفته‌ایم که توان موشکی ما بازدارنده و مربوط به حوزه دفاعی است و به صراحت موضع خودمان را در‌زمینه موشکی بیان کرده‌ایم و در این تماس‌ها و مذاکراتی که داشتیم مواضع‌مان در این زمینه به‌طور صریح و شفاف بیان شده است.  

 آزمایش موشکی سپاه

هر چند اروپا با همراهی آمریکا در موقعیت‌ها و شرایط مختلف، با دست گذاشتن روی برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی، همواره مترصد اعمال فشارها و تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان بوده است، اما دور جدید چنین مانورهای سیاسی، پس از آخرین آزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو چندان شده است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگویی که آذرماه امسال با خبرگزاری «فارس»

 انجام داد، درباره این آزمایش گفت: ما بیش از ۴۰ تا ۵۰ آزمایش در سال انجام می‌دهیم و آزمایش اخیر هم آزمایش مهمی بود.

آمریکا، انگلیس، فرانسه؛ پیوندتان مبارک!

پس از آزمایش موشکی سپاه پاسداران، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار توییتی به این رخداد واکنش نشان داد. او در این مطلب مدعی شد: «ایران به‌تازگی یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند. این آزمایش، قطعنامه‌۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند.» پس از این واکنش، تنی چند از چهره‌های سیاسی مسوول در اروپا نیز به آزمایش موشکی جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند. یکی از این چهره‌ها، «ماریا ادیبار» سخنگوی وزارت خارجه آلمان بود. او نیز همچون پمپئو مدعی شد که این آزمایش‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال‌۱۳۹۴ و در جریان امضای برجام تصویب شد، در تضاد است. چهره دیگری که سعی کرد از قافله تخطئه آزمایش موشکی ایران باز نماند، 

«جرمی‌هانت» وزیر امور خارجه انگلیس بود. او نیز همچون همتای آمریکایی خود با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود، برنامه موشکی ایران را تحریک‌آمیز و مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان‌ملل توصیف کرد.  فضاسازی هماهنگ و توأمان آمریکا، انگلیس و آلمان علیه برنامه‌های موشکی ایران، در حالی است که پیش از این، «نبیله مَسرالی» سخنگوی فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده بود که آزمایش‌های موشکی ایران، ناقض برجام نیست. او در بهمن‌ماه سال‌۱۳۹۵ طی اظهاراتی بیان داشت: برنامه موشک بالستیک ایران، بخشی از توافق هسته‌ای سال‌۲۰۱۵ نیست و از این رو، آزمایش‌های موشکی ایران، نقض این توافق نیست.

 واکنش آقای وزیر

 آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در‌روز ۱۴‌آذرماه‌۱۳۹۷ در واکنش به ادعای طرف‌های غربی که آزمایش‌های موشکی ایران را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند، گفت: واضح است که آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی اعلام کردند که نه برجام و نه قطعنامه ۲۲۳۱، فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند.  ظریف در این باره افزود: هم خانم شرمن(معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه آمریکا) در دوره مذاکرات این حرف را زد و هم آقای برایان هوک(مشاور وزیر خارجه آمریکا) دو ماه پیش گفت که قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران در مورد یک نوع به‌خصوصی از موشک تقاضا می‌کند؛ ما اصلاً برنامه سلاح هسته‌ای نداریم، موشکی را هم برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم.

 کوثری: اروپا عروسک خیمه شب‌بازی آمریکاست

سردار محمداسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» با اشاره به اظهارات لودریان درباره برنامه موشکی ایران گفت: اگر اروپا را جدای از تفکرات شیطانی آمریکا در نظر بگیریم، 

دچار اشتباه شده‌ایم. فرانسه و آلمان و انگلیس و آمریکا همگی با یکدیگر همسو و همراه هستند.

 سردار کوثری افزود: وقتی ترامپ از برجام خارج شد، بعضی مسوولان کشورمان گفتند که برجام را از طریق اروپا به نتیجه خواهیم رساند؛ همان موقع رهبر انقلاب تأکید کردند که نمی‌شود به اروپا هم اطمینان کرد؛ اما متأسفانه آن مسوولان قبول نکردند و راه قبلی خود را ادامه دادند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در حدود ۹ماه است که دارند

 ما را بازی می‌دهند، اظهار داشت: مسوولان ما هر چه سریع‌تر و زودتر باید نسبت‌به مسأله برجام تصمیم‌گیری کنند و منتظر اروپا نشوند، چون به هیچ‌وجه نمی‌شود روی حرف اروپایی‌ها حساب باز کرد. اروپایی‌ها، تابع و عروسک خیمه شب‌بازی آمریکا هستند.

 نقوی حسینی: با هیچ احدی درباره موشک مذاکره نخواهیم کرد

 آقای سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: ما به تعهدات‌مان در برجام پای‌بند هستیم؛ اما اروپایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نکردند و برای پاسخگویی به افکار عمومی دنبال بهانه بودند و به مطرح کردن موضوعاتی خارج از برجام، مانند موشک پرداختند.

 وی تأکید کرد: مسأله موشکی برای حوزه دفاعی ماست و هیچ ارتباطی با موضوع هسته‌ای ندارد. اظهاراتی نظیر اظهارات لودریان، بهانه‌جویی است. موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران همچنان همان مواضعی است که قبلاً اعلام کرده است. ما با هیچ احدی درباره موشک مذاکره نخواهیم کرد. حتی مطرح کردن مذاکره برای مسأله موشکی را نمی‌پذیریم. نقوی‌حسینی خطاب به طرف‌های اروپایی تصریح کرد: توصیه من به اروپا آن است که مسیر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا را دنبال نکند چون به نفع برجام و توافقات بین‌المللی نیست. برهم زدن برجام به نفع هیچ کسی نیست، چون ما مسیر خود را ادامه خواهیم داد.

 افزایش قدرت برای دست از پا خطا نکردن دشمن

 فشار طرف‌های غربی برای اجبار ایران به تحدید برنامه بازدارنده موشکی خود در حالی است که رهبر انقلاب اسلامی همواره بر تقویت بنیه نظامی کشور تأکید داشته‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌1395 طی فرمایشاتی با اشاره به برنامه‌های دفاعی جمهوری اسلامی گفتند: «ایران برای آنچه در عرصه‌های متعارف دفاعی ضروری تشخیص دهد، از دیگران اجازه نمی‌گیرد و در تکمیل توان دفاعی خود از همه مؤلفه‌ها، از تقویت صنایع دفاعی تا تعاملات متعارف نظامی، بهره می‌گیرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.