آسوشیتدپرس گزارش داد، در بیانیه این وزارتخانه آمده است که چنانچه توافقی ظرف ۳۰ روز آینده حاصل نشود، دیپلمات‌های این کشور را اخراج خواهد کرد.

دولت مادورو هفته گذشته پس از دخالت مستقیم آمریکا در امور ونزوئلا و حمایت از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان این کشور، با واشنگتن قطع رابطه کرده بود.

آمریکا در اقدامی که ونزوئلا را در آستانه هرج و مرج سیاسی قرار داده، گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت شناخته است.

این در شرایطی است که «نیکلاس مادورو» بر مبنای انتخابات برگزار شده در چارچوب قانون اساسی این کشور، به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا سوگند یاد کرده است.

در جلسه شورای امنیت با موضوع ونزوئلا که روز شنبه به درخواست آمریکا برگزار شد، اقدامات واشنگتن و متحدانش مورد انتقاد شدید شماری از اعضا از جمله چین، روسیه و آفریقای جنوبی قرار گرفت.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد، اقدامات کاخ سفید را تهدیدی برای صلح جهانی خواند و طرح این موضوع در شورای امنیت را سوءاستفاده از این نهاد دانست.

وی این اقدامات را به کودتا تعبیر کرد و آن را دخالتی آشکار در امور ونزوئلا خواند.

«جری متیوس ماجیلا» نماینده آفریقای جنوبی نیز با انتقاد از دخالت دولت‌های خارجی در امور داخلی ونزوئلا، گفت که پرتوریا نگران تلاش‌های صورت گرفته برای دور زدن ساز و کارهای قانونی در این کشور است.

وی تصریح کرد: شورای امنیت هیچ گاه نباید ابزاری برای رسمیت بخشیدن به تغییر غیرقانونی دولتی شود.

«خورخه آرره آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این نشست با بیان اینکه اعضای اتحادیه اروپا، حقی برای تعیین ضرب‌الاجل در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور ندارند، آمریکا را به میدان‌داری اعتراض ها در ونزوئلا متهم کرد.

وی با بر شمردن دخالت‌های سیاسی و نظامی آمریکا در دیگر کشورها طی یک سده گذشته، اقدامات این کشور را در تناقض آشکار با منشور ملل متحد خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.