حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران و فعال سیاسی اصولگرا درباره فعالیت‎های جبهه اصولگرایی برای انتخابات‌ آینده می‎گوید: جلسات شورای وحدت منظم تشکیل می‎شود و با شتاب ادامه دارد. جبهه ایستادگی و مجمع اصولگرایان خانه احزاب هم منظم و مرتب جلسه دارند، بقیه گروه‌ها نیز در تشکیلات خودشان جلساتی دارند.

کنعانی‌مقدم ادامه می‎دهد: همه شخصیت‎ها و طیف‎های جریان اصولگرایی در این جلسات حضور دارند و به همین منظور روز پنج‌شنبه، جامعه روحانیت جلسه‎ای را ترتیب داده‎ است.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین تصریح می‎کند: اصولگرایان، جامعه روحانیت مبارز را جریان اصلی در جبهه خود می‎دانند. به همین دلیل، هرچه بیشتر با هم هماهنگ شوند، بهتر است. در انتخابات آینده، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش ویژه و تعیین کننده‎ای برای اصولگرایان دارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا جلسه با جامعه روحانیت مبارز پیرو مسائل انتخاباتی است، می‎گوید: خیر، بیشتر برای مسائل سازمانی و مباحث درون‌گروهی است.

کنعانی‌مقدم در ادامه می‎افزاید: در این جلسات نظرخواهی و نظرسنجی می‎شود تا همه به وحدت نظر برسند. در حال حاضر دغدغه اصلی احزاب، این است که به برنامه منسجمی برای برون‌رفت از وضعیت اقتصادی برسند تا اگر در دوره بعدی دولت را در دست بگیرند بتوانند با یک برنامه منسجم وارد صحنه شوند و مشکلات را حل کنند.

پیش از این نیز محمدرضا میرتاج‌الدینی، دیگر فعال سیاسی اصولگرا درباره جلسات شورای وحدت به نامه‌نیوز گفته بود که جلسات ایجاد هماهنگی، میان نیروهای اصولگرا ادامه دارد و هماهنگی بین همه طیف‎ها و تشکل‎های این جریان در حال انجام است. برخی طیف‎های اصولگرایی که در شورای تصمیم‌گیری جمنا حضور نداشتند، در حرکت جدید شرکت خواهند کرد. بنابراین حرکت جدید نوعی حرکت ارتقا‌یافته جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا جمنا است.

سابقه شکل‌گیری جامعه روحانیت مبارز به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. اساسنامه جامعه روحانیت مبارز در سال ۱۳۵۷ تدوین شد. در آذر ۱۳۵۸ به توصیه امام(ره) اساسنامه جدیدی تنظیم و بسیاری از بندهای اساسنامه پیشین حذف شد. ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ نام این تشکل به «جامعه روحانیت مبارز استان تهران» و اواخر آذرماه سال جاری به «جامعه روحانیت مبارز کشور» تغییر یافت.

مؤسسین و اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ابتدای انقلاب عبارت بودند از شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر، آیت‌الله مهدوی‌کنی، مفتح، شاه‌آبادی، محلاتی، ملکی، خسروشاهی، عمید زنجانی، عرفانی، موحدی‌کرمانی، ناطق نوری، و موسوی‌خوئینی‌.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز فعالیت خود را از سال ۱۳۴۰ و با محوریت آیت‎الله حسینعلی منتظری و همراهی آیت‌الله آذری قمی، آیت‎الله ربانی شیرازی و آیت‎الله هاشمی رفسنجانی آغاز کرد. بیشتر روحانیون مبارز نیز عضو این تشکل بودند که با حمایت از آیت‎الله خمینی به چاپ و پخش اعلامیه‎های وی و فرستادن طلاب به شهرستان‎ها برای پخش اعلامیه‎هایی که در تأیید آیت‎الله خمینی بودند، می‎پرداختند. این تشکل در سال ۱۳۶۰ اساسنامه خود را به ثبت رساند که بر اساس آن هیأت مؤسس جامعه مدرسین عبارت است از: آیت‎الله ‌فاضل ‌لنکرانی‌، آیت‎الله علی ‌مشکینی‌، آیت‎الله احمد جنتی‌، آیت‎الله ابوالقاسم‌خزعلی‌، آیت‎الله محمد یزدی‌ و آیت‎الله احمد آذری‌قمی. در حال حاضر هم آیت‎الله محمد یزدی و آیت‎الله مرتضی مقتدایی به ترتیب دبیر جامعه مدرسین و معاون جامعه و مردم هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.