از مدتی قبل، زمزمه‌ها و حرف و حدیث‌هایی درباره رویکرد سکولار و مغایر با هویت مشهد در شهرداری این شهر شنیده می‌شد. اما مجموعه شهرداری مشهد، با اقدامات اخیر خود به این شایعات رنگ واقعیت و رسمیت بخشیدند. به طوری که در یکی از معابر اصلی این شهر تابلوی «راهنمای زائر» حذف و به جایش تابلوی «راهنمای مسافر» گذاشته‌اند. همچنین اخیرا روزنامه شهرآرا، وابسته به شهرداری مشهد به نقل از یک مردم‌شناس متمایل به جریان سیاسی مدعی اصلاحات، این گونه القا کرد که کلان‌شهر مشهد با چند میلیون نفر جمعیت نمی‌تواند شهری زیارتی محسوب شود چرا که شهرهای زیارتی کم‌جمعیت هستند!  

وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و معاون فرهنگی و اجتماعی سابق شهرداری مشهد، در واکنش به این اتفاقات گفته است: «به تازگی با فشار برخی جریان‌ها دستور داده شده تا تابلوهای دکه‌هایی را که در اطراف حرم امام رضا(ع) به عنوان راهنمای زائر فعال بودند پایین بکشند و به جای آن تابلوی راهنمای مسافر نصب کنند.‌»

جلیلی افزود: «موضوع حذف عنوان زائر از عاشقان زیارت امام رضا(ع) را نمی‌توان بحثی سیاسی دانست بلکه اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس است. کسانی که تاکنون برای زیارت به حرم رضوی نرفته‌اند اکنون تئوریسین توسعه مشهد هستند که در نشریات مصاحبه و اعلام می‌کنند در مشهد نباید زائر داشته باشیم بلکه باید توریست جذب کنیم. برخی در حال مقابله با ماهیت امام رضایی مشهد مقدس هستند. از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی می‌خواهم مقابل این جریان سکوت نکنند.»

همچنین یکی از مقامات شهرداری مشهد، رویکرد این نهاد برای هویت‌زدایی از مشهد را تأیید کرد. نرگس شالچیان معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در واکنش به انتقادات صورت گرفته از تغییر نام «تابلوهای راهنمای زائر» به «تابلوهای مراکز اطلاعات سفر»، در گفت‌وگویی تصریح کرد: «مشهد، شهری فراملی است و می‌طلبد از واژگان، مفاهیم و تعابیر استاندارد که مورد پذیرش مجامع بین‌المللی است برای معرفی اماکن این شهر استفاده شود تا در نزد گردشگر داخلی و خارجی قابل فهم و بهره‌برداری باشد.» در همین زمینه، گروهی از شاعران مطرح کشورمان که اهل استان خراسان هستند، پویشی را برای حمایت از هویت اصیل مشهد تشکیل داده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.