در ویدئویی که از یک برنامه شبکه «من وتو» منتشر شده است، مهمان این برنامه که یک زن خبرنگار است، به بیان یکی از رسومی که ادعا می کند در موریتانی انجام می شود به نام «چاقی اجباری دختران» می پردازد.  او مدعی است که در این رسم در کودکی دختران را وادار می کنند با روش های غیرانسانی و آزاردهنده کالری زیادی مصرف کنند تا «چاق» و «زیباتر» شوند. به ادعای او هرچه دختران چاق تر باشند، نشان دهنده پرستیژ و دارایی «همسر» آن دختر است.

او در همان ابتدای توضیحاتش تاکید می کند که در خیلی از کشورهای آفریقایی که فقیرند و نیز برخی مناطق در ایران مثل مرزهای بلوچستان هرچه زن چاق تر باشد زیباتر است؛ چرا که این مناطق فقیرند و اگر دختری چاق باشد نشان دهنده دارایی «مرد» آن خانواده است.این کارشناس شبکه من وتو البته   بعد از اوج گیری واکنش ها مدعی شد که منظورش مردم بلوچستان ایران نبوده است.

انتشار این ویدئو  همان طور که اشاره شد با واکنش های صریحی در فضای مجازی مواجه شد به خصوص از سوی کاربران توئیتر که اهل سیستان و بلوچستان بودند. به عنوان نمونه، یک کاربر اهل سیستان و بلوچستان در توئیتر خود نوشت: «...به عنوان یک بلوچ از منطقه بلوچستان ایران صراحتا میگم ماهمچین رسمی در این جا نداریم وحرف ایشون کاملا دروغه. من الان یک ساله دارم به روستاها و شهرهای مختلف منطقه بلوچستان سفر می کنم، ازدواج اجباری رو دیدم، کودک همسری رو دیدم ولی این رسم چاقی اجباری رو تابه حال نه دیدم و نه شنیدم... خسته نشدید از این همه دروغگویی علیه دختران بلوچ!» کاربر دیگری هم به نام علی سیستانی نوشت: «شبکه من و تو رذالت رو به حد آخر رسونده این اراجیف که کارشناسش می بافه رو نه دیدم و نه شنیدم بلوچ ها این جور رسمی ندارند همش دروغه و توهین به این مردم عزیز... این خانم به مردم نجیب بلوچ توهین کرده و باید شبکه من و تو علاوه بر عذرخواهی دهن کارشناس و در شبکه رو گِل بگیره».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.