در ادامه این مطلب آمده است: حشد الشعبی و محور مقاومت در مورد سفر ترامپ و همسر او به منطقه ای که نیروهای وابسته به محور مقاومت حضوری متمرکز در آن دارند، چه خواهند گفت؟! دستگاههای اطلاعاتی این محور که گفته می شد بزرگترین برنامه های تروریستها را با شکست مواجه کردند، کجا بودند که از ورود ترامپ به پایگاه عین الاسد مطلع شوند؟ علاوه بر این، صحبتهای ترامپ در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق و استفاده از خاک این کشور برای هدف قرار دادن نقاطی در سوریه، چگونه توجیه می شود؟ بویژه پس از آنکه عادل عبدالمهدی اعلام کرده بود هرگز اجازه نمی دهد از خاک عراق برای هدف گرفتن دولت همسایه ی استفاده شود. عراق دولتی دارای حق حاکمیت است، اما به نظر می رسد این حاکمیت هر جا که سربازی آمریکایی در آن حضور داشته باشد، بی تاثیر می شود!

ترامپ در این سفر هیچ دیداری با رئیس جمهور، رئیس مجلس یا رئیس دولت عراق نداشت؛ هر چند که همه می دانند هیچ حق حاکمیت واقعی برای مسئولان مذکور در عراق نیست و هر چه هست، تنها اعمال قدرت آمریکا بر این سرزمین است؛ همانطور که ترامپ وارد این کشور شده و از آن خارج شد، بدون آنکه هیچ کس از حضورش باخبر شود. به نظر نمی رسد رئیس جمهور ایالات متحده حتی کوچکترین توجهی به مسئولان عراقی داشته باشد. وی حتی زحمت یک تماس تلفنی با مسئولان عراقی را به خود نداد، تا خبر ورود یا خروج خود را به آنها بدهد! و در این میان مساله عجیب آن که سفر ترامپ تنها چند ساعت پس از صحبتهای سفیر ایران، ایرج مسجدی صورت گرفت، که طی آن مسجدی تصریح کرده بود نیروهای امریکایی برای ماندن در عراق اصرار دارند، تا به این وسیله باعث ایجاد هرج و مرج شوند.

در روزی که کمیسیون امنیت و دفاع عراق نشستی برای بررسی پیامدهای خروج آمریکا از سوریه و حرکت به سمت اربیل عراق، برگزار کرده بوده و در زمانی که طرفهای سیاسی نزدیک به ایران از دولت عراق خواستند نیروهای آمریکایی را مجبور به ترک عراق کند، ظاهرا، دولت آمریکا به ریاست ترامپ، هیچ گونه توجهی به این مساله نداشته و هیچ موجودیتی برای یک قدرت دارای حق حاکمیت در عراق قائل نشد! در این شرایط، واکنش دولت عراق چه خواهد بود؟ ایا اصلا شاهد واکنشی خواهیم بود؟!

دیدار ترامپ با سربازانش، آن هم در اعیاد کریسمس، دربردارنده یک پیام حمایت از سوی اوست، برای انجام یک مأموریت دشوار که پیش روی این نیروها قرار داده است. گویا ترامپ آمد تا نیروهایش را با قدرت سخنرانی های کوبنده روسای جمهور آمریکا، تجهیز کند. ترامپ تنها برای گفتن تبریک کریسمس به سربازان خود، به عراق نیامد، بلکه او وارد این کشور شد تا پیام مهمی را به انها برساند مبنی بر اینکه انها از حمایت دولت و رئیس جمهور آمریکا برخوردارند. متقابلاً ترامپ پیام آمادگی نیروهای خود برای انجام مأموریت های پیش رو در سوریه یا عراق یا حتی هر هدف دیگری را از سربازانش دریافت کرد؛ در واقع این نقل و انتقال پیام، دو سویه بود.

اما چرا الانبار انتخاب شد؟ این استان، میدان اصلی آغاز مأموریت نیروهای آمریکایی به سمت دیگر استانها، مانند صلاح الدین و کربلاست؛ استانهایی که مهمترین گروههای مسلح شیعه وابسته به ایران، در آن حضور دارند. علاوه بر اینکه در خود الانبار تعداد زیادی از این گروههای مسلح وابسته به ایران حضور دارند، بویژه در مناطق مرزی این استان با استانهای مجاورش و در مرزهای با اردن و عربستان، که منطقه بزرگی محسوب می شود. الانبار در واقع یکی از استانهایی است که دولتهای متعددی برای استفاده از آن تلاش می کنند، از جمله عربستان سعودی که استقرار این استان اهمیت زیادی برایش دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.