در این گزارش آمده است: در دو سال گذشته یعنی از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، مقامات تل آویو همواره برای همه تصمیم های آمریکا بویژه تصمیم های وی درباره ایران، به به چه چه به راه انداخته اند.

در دو سال گذشته روابط شخصی دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو بیش از مقامات پیشین واشنگتن و تل آویو محکم تر و استوار تر شده است اما به نظر می رسد تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا، خوشایند تل آویو نبوده است.

در واقع نگرانی اسرائیل نه از قوت گرفتن داعش، نه از پیشروی های کُردها و نه از قدرتمند تر شدن روسیه در سوریه است. تنها نگرانی آنها محکم تر شدن جای پای ایران، آن هم از نظر نظامی در سوریه است و از این روی نگران خروج غیر منتظره آمریکا از سوریه است.

در واقع باید گفت که ترامپ با این تصمیم خود، اسرائیل را شوکه کرد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقند که این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، در واقع نوعی گوش مالی نتانیاهو است.

موضوع صلح خاورمیانه که از آن به عنوان گفت وگوی قرن یاد می شود، یکی از مهمترین پرونده های مورد علاقه ترامپ است که سرانجام رسیدن آن، می تواند به پیروزی وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری کمک های شایانی کند. اما به نظر می رسد نتانیاهو هر بار از این موضوع شانه خالی می کند.

تل آویو که در واقع نمی تواند در برابر این تصمیم ترامپ اقدامی انجام دهند، ضمن محترم شمردن ظاهری آن، تاکید کرده است که اسرائیل حق هرگونه دفاع را برای خود در برابر تهدیدهای ایران محفوظ نگاه می دارد.

علاوه بر اسرائیل، تصمیم ترامپ انتقادهای بسیار زیادی را در داخل آمریکا به همراه داشته است که نمونه بارز آن، کنار گذاشتن جیمز متیس از وزارت دفاع این کشور بود.

متیس در پیام استعفا خود خطاب به عالی‌ترین مقام آمریکا تاکید کرده است: این حق شما است که با وزیری که دیدگاه‌هایی همسوی با شما دارد، کار کنید (...) و من تصور می‌کنم که بهتر است از این مقام کناره‌گیری نمایم.

اینگونه اظهار نظرات و توئیت پراکنی ها به خوبی حاکی از عمق اختلاف درباره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید است.

بسیاری از ناظران بین المللی ، تصمیم دونالد ترامپ را تصمیمی &#۳۹;بی‌رحمانه&#۳۹; ارزیابی کرده است که بارقه‌ای از پیام‌های نا امیدکننده را به همراه دارد چرا که کُردها را در مقابل ترکیه تنها می گذارد.

آنها بر این باورند که ترامپ، آنکارا را به کردها ترجیح داده است.

&#۳۹;تصمیم آمریکا، تصمیمی برای تضعیف متحدان خود در سوریه و گشودن زمینه برای فعالیت ترکیه، روسیه و ایران در خاک سوریه است که همین امر می‌تواند خطرات مبارزه با تروریسم دولت اسلامی را پیچیده‌تر نماید. هر چند دونالد ترامپ بر پیروزی بر داعش تاکید دارد اما به نوشته &#۳۹;چلنج&#۳۹; هنوز پیروزی کامل بر داعش حاصل نشده است.&#۳۹;

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.