در ادامه مطلب این رسانه قطری آمده است: به گفته مسئولان عراقی در وزارت دفاع، این طرفهای مختلف تلاش می کنند بر سر به قتل رساندن یا بازداشت رهبر داعش، ابراهیم بن عواد البدری السامرائی، معروف به ابوبکر بغدادی، از یکدیگر سبقت بگیرند. بویژه آنکه اطلاعاتی در مورد حضور او در منطقه مرزی عراق-سوریه از سمت بوکمال در شرق دمشق و الانبار، در غرب عراق، شنیده شده است. البته در صورتی که بغدادی به شهرهای مرزی ترکیه نگریخته باشد.

یکی از افسران عراقی، این منطقه را «رینگ رقابت های اطلاعاتی » نامیده و در گفتگو با العربی الجدید گفت:« ایرانی ها در قالب شبه نظامیان و مستشاران، به دنبال بغدادی هستند و اخیرا به صحرانشینان، چوپان ها و ساکنان این نواحی مبالغی پرداخت کرده اند تا رهبر داعش را برای آنها دستگیر کرده یا اطلاعی از او بدهند. این در حالی است که آمریکایی ها نیز از راه هوایی منطقه را تحت نظر دارند و مکالمه های تلفنی این منطقه را رصد می کنند؛بخصوص در مورد یگان نظامی که اخیرا در منطقه مستقر شده و پرچم فرانسه را روی بازوان خود دارند. نیروهای آمریکایی اشراف هوایی کاملی بر منطقه دارند، اما روی زمین هم هستند کسانی که در جست و جوی بغدادی با آمریکایی ها رقابت می کنند».

در مقابل،مسئولان محلی در استان الانبار در گفتگو با العربی الجدید به این مساله اشاره کردند که آمریکا پاداش 25 میلیون دلاری را برای بازداشت بغدادی در نظر گرفته است. به گفته ایشان، اطلاعات مربوط به حضور بغدادی در منطقه مرزی بین عراق و سوریه، از منابع محلی صادر شده است، اما تا کنون ثابت نشده که آیا واقعا کسی بغدادی را در این نواحی دیده است یا نه.

فرمانده نیروهای عشایر در غرب الانبار، شیخ محمد الجغیفی، نیز به نوبه خود در گفتگو با العرب تصریح کرد:« مساحت منطقه ای که انتظار می رود بغدادی در آن حضور داشته باشد، بیش از 40 هزار کیلومتر مربع است و از بوکمال تا دیر الزور امتداد دارد. اعتقاد بر آن است که در صورتی که بغدادی در این منطقه باشد، هرگز خود را به راحتی تسلیم نخواهد کرد؛ این در حالی است که مدتی قبل، یکی از فرماندهان داعش محاصره شد، اما با کمربندی که داشت، خود را منفجر کرد».

الجغیفی تاکید می کند که بازداشت بغدادی یا کشتن او، به مساله ای تبدیل شده است که ایران و آمریکا بر سر آن با یکدیگر رقابت می کنند و این امر پیش از انکه مربوط به قتل سرکرده داعش و مهندس طرح خلافت در عراق و سوریه باشد، به یک مساله حیثیتی، سیاسی و مجالی برای قدرتنمایی این دو کشور تبدیل شده است . وی همچنین خاطر نشان کرد که بغدادی به احتمال زیاد تغییراتی در ظاهر خود ایجاد کرده است که شناخته شدنش را دشوار می کند؛ بویژه آنکه آخرین ظهور او در نیمه سال 2014 بود.

اما حامد الدلیمی، کارشناس مسائل گروههای افراطی در عراق، تاکید می کند که کشته شدن بغدادی یا بازداشت او، معانی زیادی برای گروههای ترویستی مستقر در عراق دارد؛ چرا که وی رهبر معنوی آنهاست، حتی اگر ارتباط مستقیمی با این نیروهای مسلح نداشته باشد.

وی در ادامه می افزاید:« بله، همانطور که به نظر می رسد، رقابتی وجود دارد و ایران متکی بر شبه نظامیان عراقی و مستشاران حاضر در این منطقه است. اما قطعا ابزارهای امریکا از بُعد تکنولوژی، در زمینه تحت نظر گرفتن و شنود مکالمات یا سربازگیری در داخل عراق و سوریه، بیشتر است».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.