سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضدسرطان در خاورمیانه که در شهرک صنعتی بهارستان استان البرز صورت گرفت، با اشاره به آغاز کار خط تولید ۹ قلم داروی وارداتی، گفت: به طور حتم تولید این ۹ قلم دارو که پیش از این وارد می‌شد، با همان کیفیت و البته قیمت کمتر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود، مردم وقتی این قبیل خبرها می‌شنوند، از اعماق جان احساس خوشحالی می‌کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به ظرفیت بالای صنعت داروسازی ایران در صادرات به کشورهای منطقه، گفت: بازارهای منطقه مشتاق هستند که از داروهای باکیفیت ایرانی بهر‌مند شوند و تصور من این است که تولیدکنندگان با بازاریابی و تولید محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب و همکاری بیشتر بانک مرکزی و وزارت خارجه می‌توانند داروهای ایرانی را به کشورهای منطقه صادر کنند.

هاشمی در پاسخ به سوالی درمورد ایجاد محدودیت برای صادرات دارو، گفت: تا جایی که به بازار داخلی آسیب وارد نشود، از صادرات حمایت می‌کنیم و تا به اینجا اقلام دارویی را نمی‌شناسم که صادرات آنها به بازار داخل آسیب زده باشد.

محدودیت در صادرات شیرخشک

وی با اشاره به محدودیت در صادرات شیرخشک، گفت: در شرایط تحریم، ما در صادرات اقلامی چون شیرخشک محدودیت ایجاد می‌کنیم اما در صادرات دارو تاکنون مشکلی ندا‌شته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز با مشکلی مواجه نشویم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: هرقدر داروهای ایرانی در آن سوی مرزها بازار بین‌المللی پیدا کنند، به همان میزان به نفع مردم است چراکه در این صورت داروهای ایرانی با بزرگترین کمپانی‌های بین‌المللی دارو از نظر کیفیت رقابت خواهند کرد البته در این بین قیمت نیز باید به حدی باشد که بتوان با غول‌های صادراتی دنیا رقابت کرد.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه سعی می‌کنیم محدودیتی برای صادرات دارو ایجاد نکنیم، گفت: درست است که تلاش می‌کنیم برای صادرات دارو محدودیتی ایجاد نکنیم اما با قاچاق دارو شدیدا برخورد کرده و در این زمینه از قوه قضاییه کمک می‌گیریم، چراکه این تخلفی بزرگ محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درمورد اینکه چرا وزارت بهداشت خرید راهبردی یکپارچه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی انجام نمی‌دهد، گفت: ۶۵۰ بیمارستان در کشور داریم که اگر خرید دارو و تجهیزات پزشکی در آنها تجمیع شوند، قدرت خرید بالا رفته و در این صورت قیمت و کیفیت سامان پیدا  خواهد کرد.

وی ساختار مدیریتی در وزارت بهداشت را مانع بزرگ در خرید راهبردی دانست و گفت: مشکل ما در خرید راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی به ساختار مدیریتی بر‌می‌گردد که به حکم قانون در وزارت بهداشت وجود دارد، به طبع در این قانون دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقل هستند.

هاشمی تصریح کرد: وزارت بهداشت به دنبال خرید استانی دارو و تجهیزات پزشکی است هرچند این کار آسان نیست زیرا مدعیان بسیاری در بیمارستان‌ها و سطوح میانی مدیریتی وجود دارند که با این کار مخالفت خواهند کرد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: آرزو داریم از شر اداره بیمارستان‌ها خلاص شویم؛ ما باید شرکتی اقتصادی برای اداره بیمارستان‌ها در کشور داشته باشیم و وزارت بهداشت نقش سیاست‌گذار و ناظر داشته باشد و از بستر بیمارستان‌ها برای آموزش، توسعه و تحقیقات و فناوری استفاده کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.