به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، وی ضمن ترغیب کشورهای دیگر به اتخاذ رویکردی چندجهانبه در مورد مساله مهاجرت، در لفافه از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و مخالفان راست افراطی خود در آلمان انتقاد کرد و گفت: افرادی هستند که می گویند می توانند همه چیز را خودشان حل کنند و نباید به دیگران فکر کنند؛ این روند، ملی گرایی در کامل ترین شکل آن است. 

مرکل که ۱۳ سال دوره صدارتش با اتخاذ سیاست درهای باز به روی مهاجران، مورد توجه قرار گرفته است، توافق سازمان ملل را به نفع آلمان دانست و گفت که این توافق، ناقض حق حاکمیت ملی نیست.

براساس این گزارش، معاهده جهانی برای مهاجرت امن، منظم و قاعده مند، چارچوبی برای همکاری است و با هدف کاهش مهاجرت های غیرقانونی، کمک به مهاجران و بازگرداندن آنها به کشورهای مبداشان مورد تائید قرار گرفته است. 

در این توافق از کشورهای امضا کننده آن خواسته شده است بازداشت را به عنوان آخرین حربه به کار بندند. موج عظیم آوارگان و مهاجران در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، مشوق تصویب این توافق بوده است. 

برخی از محافظه کاران آلمان به ویژه «ینس اسپان» وزیر بهداشت این کشور خواستار بررسی بیشتر این توافق قبل از امضای آن از سوی برلین شده اند. 

در همین حال، مرکل گفت: این توافق در مورد مهاجرت، همچون توافق آوارگان، تلاش درست برای یافتن راهکاری همگانی برای مشکلات جهانی در سطح بین المللی است. 

وی یادآور شد که آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی دریافت که مشکل مهاجران باید در سطح بین المللی حل شود و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی از پس این کار برآید.

مرکل پیش تر نیز با طعنه نه چندان آشکار به ترامپ، خواستار برقراری صلح جهانی و همکاری بین کشورها شده و گفته بود که نباید شاهد تداوم جنگ های بیشتری در سراسر جهان باشیم.

به گزارش ایرنا، پیمان جهانی مهاجرتی سازمان ملل متحد برای مهاجرت امن، منظم و قاعده‌مند در ماه ژوئیه(تیر/مرداد) به تائید همه ۱۹۳ کشور عضو این سازمان به جز آمریکا رسید و قرار است ماه آینده در کشور مغرب امضا شود. 

این پیمان که مهاجرت بین المللی را از جمله از نظر ابعاد انسانی و حقوق بشری رسیدگی می کند، کمک شایانی به روند اداره جهانی و هماهنگی ها در حوزه مهاجرت بین الملل کرده و چارچوبی را برای همکاری بین المللی جامع در مورد مهاجرت به وجود می آورد. این توافق همچنین طیفی از تعهدات قابل اجرا، ابزارهای اجرایی و چارچوبی برای پیگیری و بازبینی تمامی ابعاد مهاجرت بین المللی را به کشورهای عضو ارائه می دهد.

این در حالی است که استرالیا روز چهارشنبه با اعلام اینکه این توافق را امضا نمی کند، با رژیم صهیونیستی، مجارستان و اتریش هم سو شد که گفته اند این توافق، سیاست مهاجرتی را به خطر می اندازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.