همه می‌دانند که ستادکل نیروهای مسلح چندماه قبل به مدیران فدراسیون فوتبال پیشنهاد داد بازیکنان تیم‌های لیگ برتری و ملی‌پوش تا ٢٨سالگی و بازیکنان تیم‌ملی تا ٣٠سالگی مشکلی برای فوتبال بازی‌کردن درصورتی که به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند، نداشته باشند. در همان مقطع اعلام شد که پس از آن بازیکنان در هر شرایطی که هستند، با رسیدن به سن مورد نظر باید برای گذراندن خدمت سربازی به یک تیم نظامی ملحق شوند. منتهی این موضوع هنوز تبدیل به یک قانون رسمی نشده و همین مسأله مشکلات زیادی را برای آینده فوتبالیست‌ها به‌ویژه ملی‌پوشان سرباز ایجاد کرده است.

پیش از این باشگاه‌هایی مثل ملوان بندرانزلی و تراکتورسازی در لیگ برتر به خاطر نظامی‌بودن شرایط جذب بازیکن سرباز را داشتند و اکثر فوتبالیست‌های سرباز لیگ برتری راهی یکی از این دوتیم می‌شدند. سقوط ملوان به لیگ دسته اول در دوسال گذشته بحران‌ها در این رابطه را افزایش داد و سپس تراکتورسازی هم با واگذاری به بخش خصوصی دیگر  ماهیت نظامی خود را از دست داد تا دردسری بزرگ برای به اصلاح فوتبالیست‌های لیگ برتری به وجود بیاید. حالا فوتبالیست‌ها فقط می‌توانند برای سپری‌کردن دوران خدمت سربازی به تیم‌های دسته اولی و دسته دومی مثل فجر سپاسی، ملوان،‌ نیروی زمینی، مقاومت تهران و... بروند که بحرانی بزرگ برای آنها به حساب می‌آید.

علاوه بر این مسأله، به دنبال تأکید کی‌روش برای حل مشکل سربازی ملی‌پوشان برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا با مذاکراتی که توسط وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال با ستادکل نیروهای مسلح انجام شد، تصمیم بر این گرفته شد تبصره‌ای برای بازیکنان ملی‌پوش در قانون لحاظ شود تا خدمت سربازی آنها تا ٢٨سالگی به تعویق بیفتد. منتهی مشکل بزرگ اینجاست که این قانون هنوز به صورت قانونی تصویب و ابلاغ نشده و به همین ترتیب مدیران فدراسیون فوتبال برای هر ملی‌پوشی که خدمت مقدس سربازی را پشت‌سر نگذاشته، برای هربار خروج از کشور ١٥ میلیون تومان وثیقه می‌گذارند تا مجوز تردد آنها را بگیرند. علیرضا بیرانوند، سامان قدوس، سردار آزمون،‌ علی قلی‌زاده،‌ علیرضا جهانبخش، سیدمجید حسینی و... ازجمله این نفرات هستند که مشکل خدمت سربازی دارند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

موضوع سامان قدوس ملی‌پوش ایرانی آمیان فرانسه هم کمی از سایر بازیکنان تیم‌ملی پیچیده‌تر است. او امسال سه‌بار توانسته به ایران سفر کند و دفعه آخری که در ایران حضور داشت، از آنجایی که مشمول سپری‌کردن خدمت سربازی شد،‌ خروج او از کشور با مشکلات اساسی روبه‌رو شد و کار به دخالت وزارت امور خارجه و وساطت برای خروج قدوس از ایران کشیده شد. به ‌هرحال همین موضوع باعث شد او غایب بزرگ تیم‌ملی برای بازی دوستانه ایران با ترینیداد و توباگو باشد، چراکه طبق قانون باید برای تردد مجوز ستادکل نیروهای مسلح را در اختیار داشته باشد که این دستور در اختیار او و فدراسیون قرار نداشت و باعث شده او فعلا نتواند به ایران سفر کند.

الان هیچ قانونی وجود ندارد که اگر تیم‌ ملی در جام‌ ملت‌های آسیا قهرمان شد، بازیکنان سرباز از خدمت معاف شوند و سرباز قهرمان به حساب نخواهند آمد. به این ترتیب امید معافیت از خدمت سربازی از بین رفته است، ضمن این‌که با درنظرگرفتن قانون ٢٨ و ٣٠ساله‌ها که به آن اشاره شد،‌ کسی نمی‌تواند بگوید بازیکن ملی‌پوش به کسی گفته می‌شود؛ چون تجربه نشان داده که هیچ بازیکنی برای همیشه ملی‌پوش نمی‌ماند و به‌طور مثال سردار آزمون ممکن است به هر دلیلی دوسال دیگر به تیم‌ملی با تصمیم سرمربی دعوت نشود، آن‌وقت دیگر ملی‌پوش نیست و این موضوع نشان می‌دهد که قانون هنوز به صورت کامل تکلیف فوتبالیست‌های سرباز را روشن نکرده است.

به‌ طور مثال درباره به تعویق‌افتادن سربازی بازیکنان سرباز در رده باشگاهی فدراسیون معتقد است؛ تبصره‌هایی باید در قانون لحاظ شود. مثلا این‌که قانون نباید شامل بازیکنی شود که در رده سنی پایه به لیست تیم‌های لیگ برتری اضافه می‌شود. شاید این بازیکن بعد از یک فصل حضور در لیست یک تیم لیگ برتری به تیم دسته اولی ملحق شود یا حتی در ادامه فوتبال را کنار بگذارد. قرار است این قانون شامل حال بازیکنی شود که دست‌کم دو فصل در لیست بزرگسالان تیم‌های لیگ برتری قرار بگیرد. در بخش ملی اما از جزییات این قانون خبری در دست نیست و همه در بلاتکلیفی به سر می‌برند. در خصوص زمان ابلاغ این قانون گفته می‌شود در تعطیلات زمستانی به تیم‌های لیگ برتری ابلاغ خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.