مهدی گلشنی اظهار داشت: سینما یک دانشگاه بزرگ است و بخاطر ایفای این نقش باید جنبه آموزشی آن خیلی قوی باشد، اما سینمای امروز ما آن نقش آموزشی را که باید ایفا کند تاکنون ایفا نکرده است. وی با تاکید بر اینکه در کشور به جنبه آموزشی سینما بسیار بی توجهی شده است، افزود: این درحالی است که یکی از نیازهای اصلی جامعه ما همواره و به ویژه در زمان حاضر، آموزش است. 

این استاد دانشگاه صنعتی شریف خطاب به اهالی سینما به ویژه کارگردانان، توصیه کرد: سعی کنید هر فیلم و یا اثر سینمایی که تولید می کنید دارای یک بعد اخلاقی باشد و جامعه را به سمت اخلاقیات هدایت کند. به باور چهره ماندگار کشور در رشته فیزیک، سینمای ایران رسالت آموزشی خود در قبال جامعه را نه تنها به درستی انجام نداده، بلکه فراموش کرده است. 

 

فیلمِ کمدی سخیف باعث می‌شود جامعه جاهل بماند 

گلشنی درباره تاثیر منفی فیلم‌های کمدی‌ سخیف بر فرهنگ جامعه گفت: برخی فیلم های کمدی که اخیرا از پرده برخی از سینماها اکران می شود واقعا به جایگاه سینما و به ویژه فرهنگ جامعه ما آسیب می زند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جامعه نیاز به فیلم کمدی و تفریح دارد، افزود: اما فیلم طنز هم قوائد و مرزهایی دارد که اگر رعایت نشود مانند امروز دائم شاهد آثار کمدی بسیار نازل و سخیف می شویم، اتفاقی که جامعه را به سمت جاهلی می برد. 

چهره ماندگار کشور در رشته فیزیک درباره هفته کتاب و اهمیت کتاب و کتابخوانی، گفت: کتاب منبع اطلاعات ما است، با کتاب می توانیم از تحولات جهان و علوم مختلف اطلاع پیدا کنیم و با دانشمندان رشته های گوناگون آشنا شویم. درواقع کتاب قبلا از وسایل منحصر به فرد و هم اکنون از وسائل خیلی مهم است. گلشنی بر ضرورت توجه جامعه به ویژه نسل جوان به کتاب و خواندن کتاب تاکید کرد و گفت: رسانه ها ضرورت توجه جامعه به خصوص نسل جوان به کتاب را باید تبلیغ کنند. 

 

کتاب نخواندن بازیگران سینما یک مصیبت است 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به نظر می رسد در این زمینه خیلی غفلت شده و متاسفانه باید بگویم این یک مصیبت است. لازم است هنرمندان ما از جمله بازیگران برای حرف‌هایی که می‌زنند و کارهایی که انجام می دهند از آراء دیگران هم مطلع باشند و آنها را به جامعه منتقل کنند و یکی از مهمترین راه‌ها دریافت اطلاعات مطالعه است. 

وی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر رجوع به کتاب خیلی ضعیف شده که این رویکرد باید تغییر کند، افزود: یکی از عوامل ضعیف شدن فرهنگ جامعه همین مساله کتاب نخواندن است. گلشنی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین و قوی ترین وسایل و راه های تقویت فرهنگ فردی و اجتماعی، کتاب و کتاب خواندن است، خاطرنشان کرد: برای اینکه کتاب از اخلاقیات و میراث گذشتگان سخن می گوید و از وضع جهان، اطلاعات می دهد؛ بنابراین در زمان تصمیم گیری می تواند به همه کمک کند و موثر باشد. به همین دلیل همه مخصوصا جوانان باید به کتاب توجه ویژه داشته باشند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.