اوپک درست چند ماه پس از افزایش تولید، به دلیل نگرانی از عرضه کم سابقه از سوی عربستان سعودی، روسیه و آمریکا، درباره کاهش تولید صحبت می‌کند.

چنین تغییری ممکن است دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را که هفته جاری از اوپک خواست تولید نفت را کاهش ندهد، به خشم بیاورد. همچنین اوپک با این اقدام در خطر از دست دادن سهم بازارش به رقیبان آمریکایی قرار خواهد گرفت اما منابع آگاه گفته‌اند ممکن است لازم باشد روسیه برای حمایت از چنین اقدامی متقاعد شود.

افت قیمت نفت بسیاری از فعالان بازار نفت را متعجب کرده است. قیمت نفت برنت از رکورد ۸۶ دلار در هر بشکه در اوایل اکتبر، روز چهارشنبه به ۶۶ دلار سقوط کرد. تا چند هفته پیش برخی از شرکت‌های بازرگانی از نفت ۱۰۰ دلاری صحبت می‌کردند.

منابع آگاه که به دلیل محرمانه بودن موضوع حاضر به افشای نامشان نبودند، گفتند کاهش حداکثر ۱.۴ میلیون بشکه در روز یکی از گزینه‌های مورد بحث میان وزیران انرژی عربستان سعودی، روسیه و سایر تولیدکنندگان بوده است.

اوپک و گروهی از کشورهای غیراوپک از ابتدای سال ۲۰۱۷ برای محدود کردن عرضه نفت همکاری کرده‌اند اما کاهش تولید خود را در ژوئن تحت فشار ترامپ برای پایین بردن قیمت نفت، تسهیل کردند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی از ضرورت کاهش عرضه صحبت کرده است.

دور جدید کاهش عرضه اوپک در سال ۲۰۱۹ به رونق بیشتر تولید نفت شیل آمریکا کمک خواهد کرد و احتمالا سیکلی که در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد را تکرار می‌کند.

هنوز رقمی تایید نشده است

به گفته منابع آگاه، اوپک و شرکایش هنوز درباره رقم نهایی برای کاهش عرضه به توافق نرسیده‌اند.

یکی از این سه منبع آگاه گفت: کاهش حداقل یک میلیون بشکه در روز مورد لحاظ قرار گرفته و ممکن است بالاتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز باشد. یک منبع دیگر که یک نماینده اوپک بود تایید کرد که احتمال کاهش بیشتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز وجود دارد.

نیجریه و لیبی که از شرکت در توافق کاهش تولید معاف شده بودند ممکن است در توافق جدید شرکت داده شوند.

یک منبع آگاه گفت: ما درباره کاهش تولید از سوی همه شامل نیجریه و لیبی صحبت می‌کنیم زیرا تولید آنها در ماه‌های اخیر از سقف تعیین شده فراتر رفته است.

مقامات اوپک مطمئن نیستند که آیا روسیه به یک دور دیگر کاهش عرضه ملحق خواهد شد یا خیر. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرده هیچ اقدام فوری، مهار کاهش قیمت نفت را تضمین نمی‌کند.

وی در سنگاپور گفت: بازار اکنون کاملا نوسانی است. ما به خاطر می‌آوریم که قیمت نفت به همین شکلی که اکنون کاهش پیدا کرده، به شدت افزایش پیدا می‌کرد. ما باید برای تثبیت قیمت‌ها به تحولات بلندمدت نگاه کنیم.

اما مقامات اوپک امیدوارند روسیه با آنها همراهی کند. یکی از این منابع آگاه با اشاره به توافق کاهش تولید سال ۲۰۱۷ که در آن روسیه سهم کاهش تولید خود را به تدریج انجام داد، گفت: هر گونه کاهش تولید از سوی روسیه ممکن است تدریجی باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.