احمد زحمتکش روز سه شنبه در باره حواشی ایجاد شده در زمینه بخشنامه هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی افراد و گروهها بدون اینکه ثبت سازمان فرهنگی و گردشگری یا هیات کوهنوردی و اداره کل ورزش استان باشند و بدون داشتن دفتر و مکان مشخص با عنوان طبیعت گردی و کوهنوردی از طریق فضای مجازی اقدام به اعزام شهروندان به کوهنوردی می کنند.

وی با بیان اینکه این گروهها با برنامه های هدفمند به منظور کسب درآمد نامشروع، ترویج بی بند و باری، کشف حجاب و رواج بی حیایی اقدام به برگزاری برنامه هایی با نام طبیعت گردی و کوهنوردی می کنند اظهار داشت: در اینگونه اعزامهای مختلط تخلفات مختلف رخ داده که منجر به شکایت های متعدد خانواده ها و مردم روستاهای واقع در مناطق کوهنوردی شده است.

وی گفت: باشگاههای تابعه این هیات که مجوزهای لازم را دارا هستند از اقدامات مزبور مبرا هستند و از آنها خواسته شده است در صورت مشاهده گروههای فاقد مجوز و بدون شناسنامه، مراتب را برای اقدام مقتضی به نهادهای مسئول گزارش دهند.

زحمتکش افزود: بخشنامه هیات کوهنوردی براساس قانون صادر شده و مواردی همچون اجازه همسر برای بانوان متاهل و اجازه ولی قهری برای دختران مجرد و نوجوان تا سن ۲۰ سال در این بخشنامه یادآوری شده است.

وی با بیان اینکه برخی باشگاههای استان از دست کم ۱۰ سال پیش هم اجازه شوهر برای زنان متاهل را رعایت می کردند اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد بسیاری از مربیان باشگاهها را بانوان تشکیل می دهند در این بخشنامه اعزام گروههای غیر مختلط بانوان به کوهنوردی هم مورد توجه قرار گرفته است. 

وی گفت: باشگاهها ضامن اجرای بخشنامه مزبور هستند و با توجه به اینکه باشگاههای کوهنوردی به صورت مستقل و با هیات مدیره های مخصوص به خود اداره می شوند، در صورت عدم رعایت این بخشنامه و بروز اتفاق و مشکل، خودشان باید پاسخگو باشند.

هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی اخیرا بخشنامه ۶ ماده ای در زمینه رعایت برخی نکات و موارد قانونی صادر کرده است. 

زیرپوشش بیمه قراردادن اعضای باشگاه، الزام حضور مربی و رعایت نکات فنی در مسیر کوهپیمایی از دیگر موارد این بخشنامه است.

۴۰ باشگاه کوهنوردی در مشهد و ۳۰ باشگاه در شهرستانهای خراسان رضوی فعالیت دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.