از روزی که قرار شد پرسپولیس محبوب ترین تیم پایتخت در مهم ترین بازی این سال های خود به مصاف دومین بازی فینالش در لیگ قهرمانان آسیا برود، خبر آمد که کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده است که برای بازی فینال ضرورت دارد که گروه یا هنرمندی دقایقی قبل از بازی به اجرای موسیقی آن هم از نوع پاپ بپردازد؛ موضوعی که مجموعه مدیریتی باشگاه را مجاب کرد تا مساله را به فدراسیون فوتبال ارجاع داده و از آنها برای معرفی خواننده تعیین تکلیف کنند.

از همان ابتدا که این تصمیم در رسانه ها منتشر شد، اظهارات متفاوتی درباره گزینه مدنظر فدراسیون فوتبال برای این اجرای زنده مطرح شد و برخی محافل رسانه ای از مذاکره مسئولان فرهنگی فدراسیون فوتبال با شهاب مظفری و بهنام بانی خبر دادند که بلافاصله تهیه کننده ها و مدیران برنامه این دو خواننده اعلام کردند که هنوز هیچ قرارداد رسمی به امضای طرفین نرسیده و تا زمانی که این قرارداد به صورت رسمی به امضا نرسد هرگونه خبری در این حوزه کذب است. چند روز پس از معرفی مظفری و بانی به عنوان خوانندگان روز بازی فینال، ماجرا تغییر کرد و بدون ارایه توضیحاتی، از سوی باشگاه پرسپولیس تهران اعلام شد محسن ابراهیم زاده خواننده ۳۰ ساله ای که این روزها تبدیل به یکی از خوانندگان پرفروش و پرطرفدار موسیقی پاپ شده به عنوان خواننده اجرای زنده قبل از بازی فینال جام باشگاه های آسیا انتخاب شده است.

البته در این اثنا گزینه هایی چون آرمان گرشاسبی خواننده گروه «چارتار» و فرزند مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و تعدادی دیگر از گزینه ها نیز مطرح شد ولی درنهایت قرعه به نام محسن ابراهیم زاده که خیلی از مخاطبان موسیقی او را دنباله روی سبک مرتضی پاشایی افتاد و او به عنوان خواننده برنامه کوتاه اما مهم موسیقایی فینال جام باشگاه های آسیا انتخاب شد.

آنچه در این جریان مهم است معیار انتخابی گروه یا فرد مدنظر برای این اجراست که با چه تراز کیفی بوده و اساسا چه افراد و مجموعه ای در گزینش این هنرمند برای حضور در بازی فینال آن هم در حضور ۸۰ هزار نفر جمعیت دخیل بوده اند. آیا بهتر نبود از سوی مدیران فدراسیون فوتبال توضیحات بیشتری درباره نحوه انتخاب فردی که این اجرا را برعهده می گیرد ارایه می شد و افرادی که در این انتخاب نقش داشتند به مردم معرفی می شدند؟

در همین رابطه با پیروز ارجمند آهنگساز و کارشناس موسیقی درباره فرآیند انتخاب خوانندگان برای رویدادهای مهم ورزشی که طی سال های اخیر مورد توجه مدیران قرار گرفته است صحبت کردیم که وی به خبرنگار مهر گفت: ما سال هاست درگیر موضوع عوام زدگی هستیم و متاسفانه این عوام زدگی در برخی حوزه های مدیریتی نیز دیده می شود به طوری که اگر یک جریان قالب، خواننده ای را پرزنت کند، مدیران و تصمیم گیران نیز از همان خواننده برای اجرای یک برنامه دعوت می کنند.

وی افزود: این موضوعی که به آن اشاره کردم از سال ها قبل در کشور ما وجود داشته و وقتی یک خواننده محبوب می شود او را به برنامه اجتماعی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و ورزشی دعوت می کنند. امروز وقت آن رسیده که در یک فضای کارشناسانه به این موضوع بپردازیم که معیارهای انتخاب چیست؟ آیا معیار شنیده هاست یا کار کارشناسی؟ آیا به روز بودن و ستاره بودن می تواند تنها دلیل یک انتخاب باشد؟

ارجمند درباره مولفه های انتخاب هنرمندان موسیقی برای اجرا در رویدادهای مهم ورزشی اظهار کرد: یکی از مهم ترین مولفه ها انتخاب آهنگساز خوب است زیرا شناخت استانداردهای جهانی آهنگسازی و تنظیم موسیقی برای اجرای برنامه های ملی لازمه موفقیت یک برنامه در حوزه کیفیت است که متاسفانه ما در ایران به آن توجهی نمی کنیم و بسیاری از آهنگسازان شناخته شده ما که حرف های زیادی برای گفتن دارند، اکنون خانه نشین  شده اند و فرصتی برای عرضه کارهای خود ندارند.

افرادی که نسبت به انتخاب خواننده ها و گروه های هنری برای اجرای زنده در رویدادهای مهم ورزشی به مدیران مشاوره می دهند اصلا کارشناس این حوزه نیستند و بر اساس روابط نامناسب کسانی را برای اجرا انتخاب می کنند که فقط مولفه های لازم را دارا نیستنداین آهنگساز افزود: نکته دیگر مشاورانی هستند که افراد را پیشنهاد می دهند یا انتخاب می کنند. افرادی که نسبت به انتخاب خواننده ها و گروه های هنری برای اجرای زنده در رویدادهای مهم ورزشی به مدیران مشاوره می دهند اصلا کارشناس این حوزه نیستند و بر اساس روابط نامناسب کسانی را برای اجرا انتخاب می کنند که مولفه های لازم را دارا نیستند. من حتی می دانم به دلیل نبود ناظران و مشاوران متخصص و بی طرف در حوزه موسیقی و ورزشی کسانی هستند که حاضرند به مدیریت فلان مجموعه مبالغی را هم بپردازند؛ موضوعی که متاسفانه در برخی سریال ها هم دیده می شود.

مدیر کل اسبق دفتر موسیقی در پایان گفت: وقت آن رسیده که یک گروه حرفه ای آکادمیک که وابسته  به حوزه های دانشگاهی هستند شرایط را آسیب شناسی کنند تا مدیران به این آگاهی برسند که برای انتخاب یک خواننده یا گروه هنری برای اجرا در رویدادهای بین المللی ورزشی نمی توان صرف ستاره بودن و پولساز بودن و پرمخاطب بودن انتخابی را انجام داد. من زمانی که در دولت بودم متوجه این موضوع شدم که واقعا شرایط مناسبی در مدیریت دولتی وجود ندارد که بخواهیم بر اساس آن تصمیم های درست و منطقی اتخاذ کنیم و این جریان دانشگاهی است که می تواند به عنوان مشاور یا ناظر به کمک ارتقای سطح کیفی آثار موسیقایی بیاید.

به هر حال فینال جام باشگاه های آسیا با اجرای هشت دقیقه ای محسن ابراهیم زاده ستاره این روزهای موسیقی پاپ برگزار شد و همان طور که انتظار می رفت مخاطبان و طرفداران هم همراهی خوبی با این اجرا داشتند، اما این سوال مهم از مدیران فرهنگی فدراسیون فوتبال کشورمان همچون گذشته وجود دارد که فرآیند انتخاب گروه ها و هنرمندان چه در این برنامه و چه در رویدادهای گذشته چه بوده است؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.