نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی روز گذشته با حضور نمایندگانی از ۲۶ کشور آسیایی از جمله ایران و دبیرکل اتحادیه بین المجالس (IPU) به میزبانی پاکستان در بندر تجاری گوادر آغاز شد.

رئیس مجلس سنای پاکستان در حاشیه برگزاری کمیته سیاسی اجلاس مجالس آسیایی، با نمایندگان مجالس جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، سوریه، بحرین و جمهوری دموکراتیک تیمور شرقی دیدار کرد.

«صادق سنجرانی» در این دیدار بر ضرورت اجرای اقدامات جامع و عملی برای استقرار و تشکیل پارلمان واحد آسیایی تاکید کرد و گفت: با تشکیل این پارلمان، اهداف توسعه ای و همکاری منطقه ای بیش از پیش محقق می شود.

وی با تاکید بر لزوم لغو ویزا در میان کشورهای آسیایی، از بندر در حال توسعه گوادر به عنوان فرصت سرمایه گذاری دیگر کشورها یاد کرد.

رئیس مجلس سنای پاکستان به اعضای شرکت کننده در این اجلاس توصیه کرد که توسعه همکاری اقتصادی میان کشورهای آسیایی را در اولویت قرار دهند.

در این دیدار، «محمدرضا مجیدی» دبیرکل مجمع مجالس آسیایی، «هاجر چنارانی» نماینده نیشابور، «محمود نگهبان سلامی» نماینده شهرستان های خواف و رشتخوار، «علی کاظمی» نماینده اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی و کارشناسانی از وزارت امور خارجه و امور بین الملل مجلس حضور داشتند.

کاظمی در خصوص دستاوردها و مذاکرات مطرح شده در این اجلاس به خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، گفت: جلسه تخصصی کمیته امور سیاسی مجمع پارلمان های آسیایی امروز با حضور کشور های ایران، پاکستان، عربستان سعودی، قطر، اردن، تیمور شرقی، تایلند، سریلانکا، اندونزی، چین، کامبوج، بحرین، عمان، سوریه، ترکیه، ساموا، لبنان، لائوس، فلسطین و بوتان برگزار شد.

وی اضافه کرد: در جلسات صبح و بعد از ظهر این کمیته، هشت قطنامه با موضوع «به سوی پارلمان واحد آسیایی، حکمرانی خوب، حاکمیت قانون و توانمند سازی قضایی، شیوه های پارلمانی موثر، ایجاد رفاه در آسیا از طریق دوستی و همکاری، مجالس آسیایی و دولت با هم برای رفاه در آسیا، حمایت پارلمان ها آسیایی از مردم فلسطین و دموکراسی برای توسعه» مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

نماینده ایران اضافه کرد: این قطعنامه ها به همراه قطعنامه های کمیته فرهنگی و اجتماعی، کمیته اقتصادی و توسعه و کمیته مالی و بودجه در شورای اجرایی بررسی می شود و پس از آن، مجمع عمومی در کشور ترکیه این قطعنامه ها را تایید می کند.

نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در حاشیه این اجلاس دیدارهای جداگانه بین اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اندونزی ، تایلند، ترکیه، چین و پاکستان برگزار شد.

مجمع مجالس آسیایی، سازمان بین المجالسی است که جایگزین انجمن پارلمان های آسیایی برای صلح شد.

مجمع مجالس آسیایی نهادی متشکل از ۴۱ پارلمان آسیایی است که با هدف هماهنگی فعالیت‌های مجالس برای تقویت آزادی و برابری، امنیت و ثبات، عدالت و رفاه اجتماعی، صلح و دوستی و همگرایی در آسیا در ۲۳ آبان ۱۳۸۷ در تهران تأسیس و دبیرخانه دائمی آن نیز در تهران مستقر شد.

نخستین نشست شورای اجرایی و نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی (APA) یازدهم آبان ۱۳۹۴ در تهران برگزار شد.

آرمان و وظیفه اصلی این مجمع، تقویت و ارتقای دیپلماسی پارلمانی و اعتلای نقش پررنگ مجالس در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های موثر در سطح قاره آسیاست تا به این طریق اموری را که کشورهای قاره‌کهن به آن مبتلا هستند؛ زمینه‌های شکل‌گیری قوانین مشترک یا مشابه را فراهم آورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.